Thursday, October 10, 2013

DAMBAKAN LELAKI SEPERTI ITU!!!

20:52 pm
10/10/13


Salam...

Hari ini 10/10 satu tarikh yang saya kira cukup cantik. Tentu sahaja ramai yang mahu mengabadikan tarikh ini sebagai satu perkongsian indah bersama yang tersayang. Namun tidak kira apa tarikh yang diabadikan, adakah anda benar-benar rasa pasangan anda itu seorang begitu cukup anda kenali. Saya dan En. Abah juga ada nombor yang kami rasa cukup indah untuk dikenang. Tarikh 149 dianggap keramat kerana pada masa itu saya sah bergelar isteri padanya setelah beberapa tahun saling mengenali. Nombor itu jugalah kami abadikan pada plat kereta agar bila terpandang nombor itu kami mudah mengingati tarikh bergelar suami isteri (romantikkan En Abah).

Kalau ikutkan saya tidak kisah dan apalah ada pada nombor, tetapi dia begitu teliti bab-bab itu. Ya…memang saya begitu mengenali sikapnya setelah lama berkahwin. Seorang yang tegas, tepat, kuat kerja dan jika berhujah pastikan ada fakta. Kalau tidak saya akan kelihatan tidak pandai di matanya. Mua-mula kawan dulu pun memang asyik kena marah dan bila berkahwin, saya anggap itu alah bisa tegal biasa. Cuma lelaki ini jika pandai kita memujukknya cepatlah cair kemarahannya.

Dalam hal ini adakah anda sebenarnya kenal pasangan? Bukannya apa saya teringat seorang teman yang sudah hampir 10 tahun berkahwin dan akhirnya rumah tangga dibina musnah di tengah jalan. Masing-masinng bawa jalan hidup sendiri. Apa yang kasihan adalah pada dua anak-anaknya. Teman saya itu cukup bernasib baik kerana anak-anaknya lebih senang tinggal dengan ayah mereka sementelah dia juga sering balik lewat.

Lewat pertemuan saya dengannya (dah lama saya tidak bertanya khabar kerana sibuk) sempat saya selidik punca perpisahan. Dia hanya tersenyum menjawab, dah taka da jodoh. Dia juga kata sudah bosan dengan lelaki yang pernah jadi suaminya hampir 10 tahun. Dalam hati saya berkata, kenapa bosan? Sedangkan dengan lelaki itu dululah dia berkepit siang malam (ketika belajar di USM). Bagaimana boleh timbul rasa bosan dalam dirinya. Setelah berfikir saya tiada jawapan pada persoalan itu dan mungkin juga kerana faktor usia (bekas suaminya lebih tua sedikit) menyebabkan timbul perasaan itu.

Sebenarnya tidak susah untuk menjadi suami yang didambakan oleh seorang wanita ataupun isteri. Isteri tidak perlu dimomokkan dengan kemewahan, cukuplah sekadar belaian dan kasih sayang yang tidak berbelah bagi. Kalau boleh setelah lama kahwin, pastinya kita akan lebih menyayangi pasangan kita. Apatah lagi jika anak sudah berderet, pastinya kasih sayang semakin bercambah. Bukannya semakin layu dan berkurangan kemanisannya. Memang hati wanita sukar untuk dibaca. Ini kerana wanita sikapnya sering memendam perasaan. Tidak kira dalam apa jua perkara termasuk hubungan batin.

Dan sebagai lelaki, anda perlulah jadi suami yang didambakan oleh seorang isteri. Bukan menimbulkan kebosanan hingga boleh menerbitkan rasa benci, bosan dan sekaligus berpisah. Bahaya jika perasaan ini wujud dalam diri wanita. Tidak sukar menjadi suami yang didamba oleh isteri. Kata orang tu ‘kacang je’. Atau ia hanya semudah ABC. Bukan sahaja suami boleh praktikkan amalan ini, tetapi juga para isteri. Jadilah suami yang sering didamba kerana hidup suami isteri adalah saling melengkapi.

1. Sentiasa memeluk isteri tidak kira sebelum pergi kerja ataupun ketika berada dalam rumah. Misalnya anda memeluknya dari belakang tatkala isteri sedang membuat kerja. Pasti isteri terasa diri begitu di sayangi tidak kira masa dan tempat.

2. Kalau boleh sentiasa berhubung. Sama ada melalui telefon dengan pesanan ringkas, wtsup ataupun telefon. Beritahu anda rindu padanya walaupun baru setengah jam anda berpisah. Tanda suami begitu mengambil berat diri anda di mana jua berada.

3. Buat kejutan seperti sesekali membelikan makanan anda di pejabat. Pasti pasangan terkejut lebih-lebih lagi jika dia membelikan juadah kegemarannya. Jika anda sepejabat, jangan malu untk sekali sekala mengajakknya keluar makan.

4. Ajak isteri pergi bercuti. Misalnya tempat kegemaran seperti di Cameron Highland, Pulau Langkawi ataupun Penang. Mahu lebih romantis pilih tempat yang pernah jadi bulan madu atau tempat pertemuan anda. Tidak perlu tempat percutian mahal, cukuplah sekadar dapat meluangkan waktu bersama.

5. Sesekali tolong memasak. Jika anda memang pandai memasak, ia satu kelebihan buatt sang suami. Jika tidak, apa salahnya sekadar tolong potong sayur, masakkan nasih ataupun membasuh ikan atau ayam. Boleh juga sesekali suami ke pasar dan anda listkan sahaja barangan yang mahu dibeli.

6. Bisikkam sentiasa kata-kata I love u. Bisikan lebih-lebih lagi di telinga lebih terasa bisanya berbanding kata-kata biasa. Isteri pastinya terasa diri begitu disayangi anda.

7. Boleh diharap jika diminta pertolongan. Misalnya ada perlu keluar bekerja pada hujung minggu dan suami boleh diharap untuk menjaga anak-anak. Ataupun sekiranya anda mahu bercuti bersama teman-teman perempuan atau untuk urusan bisnes.

8. Membasuh kereta anda di hujung minggu. Alangkah bagusnya jika suami tolong membasuh kereta anda ketika ini. Lebih-lebih lagi jika anda tiada masa menghantar ke kedai. Nampak remeh, tetapi perkara begini jika anda lakukan begitu didambakan kaum wanita.

9. Membersihkan rumah. Biasanya kerja ini diserahkan bulat-bulat kepada isteri. Apa kata sekali sekali suami membantu membersihkan kerja rumah seperti membuang habuk, sawang ataupun mevakum rumah.

10. Memberi wang belanja secukupnya. Ada juga dikalangan suami yang agak berkira atau kedekut soal wang. Isteri tidak mintak banyak cukup sekadar sebagai nafkah yang wajib diterima isteri setiap bulan.


Hot Mama Reen
23:31 pm

3 comments:

  1. Awww...romantiknya suami Hot mama reen..saya jugak medambakan suami yg romantik begitu ;)

    ReplyDelete
  2. Jangan sangka orang yang garang dan serius itu tidak romantik ye...Semoga bahagia hingga ke syurga Hot Mama Reen...

    ReplyDelete
  3. tq uolsss...semoga suami kita tetap romantik selamanya...petua..beranak le lebih2..

    ReplyDelete