Sunday, January 12, 2014

SALAM JANGAN TAK SALAM ...(TRADISI SALAM CANGKUK)

12:26 pm
7/1/2014
 
Salam,
 
Rentetan dari entri terdahulu, Mak Pengantin nak cerita keterujaan pergi ke majlis perkahwinan jiran kami.Mak Pengantin dengan jiranh sebelah berpakat pergi dengan ditemani anak-anak (En. Suami tiada daya nak pergi kerana demam).
 
Seperti biasa, kami pergi dalam pukukl 1, tetapi alahai wrong timing. kenapa Mak Pengantin cakap begitu? Kerana ketika itu berpusu-pusu orang keluar masuk. Sudahlah membawa anak-anak, sudahnya makan ala kadar sekadar menghormati majlis.
 
Dengar cerita dari seorang teman Eizan (suaminya orang kuat surau BP), makanan dimasak secara rewang dengan orang-orang kuat di BP. Lauknya boleh tahan sedap dan disulami makanan lain seperti tapai, buah rambutan, bubur kacang dan rojak buah.
 
Sudah seperti trend sekarang, pasti ada hidangan sampingan sebagai pencuci mulut. Malah ada juga yang membuat stall dengan mengghidangkan pelbagai hidangan ringan seperti roti canai, ayam golek, keow teow goreng dan sebagainya. Itu jika punya bajet lebih.
 

Singgah sana ala Jawa yang berwarna-warni
Dalam pada enak makan, Mak Pengantin sempat mengerling ke pelamin ala javaniesse di hall depan. Nampak cantik dan menurut Eizan, keluarga ini mempunyai sangkut paut dengan keturunan orang Indonesia. Patutlah pelamin itu sangat gah rupanya. Berwarna warni.
 
Ada juga pelamin biasa di depan jalan. Macam biasa kerusi besar serta rimbunan floral menjadi pilihan mempelai masa kini. Sebelum balik Mak Pengantin sempat mengambil beberapa gambar, maklum dah jadi mak pengantin ni perlu tahu soal kerja-kerja kahwin ini.
 
 
 Sebaik makan memang terus bergegas balik kerana tak tahan dengan perangai anak-anak (Adam dan Aqil). Mereka ini bergaduh berebut untuk duduk di sebelah Mak Pengantin. Sudahnya nasi yang saya bawa tumpah gara-gara sikap nakal mereka. Ikutkan nak saja Mak Pengantin cubit atau pukul diorang ni, tetapi pikir di rumah orang hanya mulut membebel. Aqil memang tak suka ikut pergi kenduri (terutamanya jika dibuat di rumah) panas katanya
.
 
 
Dan seperti biasa, sebelum balik, kami bertemu dengan tuan rumah. Kebiasaannya juga dalam adat masyarakat melayu akan ada 'salam cangkuk'. Ia masih diamalkan sehingga hari ini (jika majlis di rumah) dan jika di dewan Mak Pengantin tak pasti kerana macam tak pernah nampak acara 'salam cangkuk' ini. selalunya mereka datang bawa hadiah besar (jika majlis di adakan di dewan).
 
Mak Pengantin teringat masa zaman Mak Pengantin kahwin dulu dan selalunya di kampung, salam cangkuk ini duitnya diisi dengan kertas tisu. Dalam gumpalan tisu terselit wang kertas yang nilainya agak kecil (kata orang janji bagi). Atau juga diletakkan duit syiling yang juga nilainya kecil.
 
Sebenarnya tak kisah berapa nilai yang diberi janji ikhlas. Sebenarnya salam cangkuk ini bukan wajib tetapi lebih kepada menghormati tuan rumah.
 
Mak Pengantin pernah hadir ke suatu majlis kahwin yang mana tuan rumah tidak menerima salam cangkuk ini. Ditolak dengan baik dan katanya majlis ini lebih kepada kesyukuran. Mulia sungguh hati tuan rumah.
 
Cuma Mak Pengantin nak pesan jika nak bagi salam cangkuk ni jangan tulis nama (jika jumlahnya sikit). Bukan apa nanti takut dibanding oleh tuan rumah dengan tetamu lain (yang mungkin beri lebih). Sebenarnya hadir ke majlis itu juga lebih afdal kerana kita hormat dengan undangan itu dan tanda kita hidup berjiran.
 
Mak Pengantin
18:47 pm
11/1/2014 (entri disambung tulis)

No comments:

Post a Comment