Wednesday, October 23, 2013

LOVE U MR. TELEFON...

23/10/13
15:49 pm

Salam,

Semalam saya dan  beberapa teman memenuhi undangan makan tengah hari di restoran kegemaran ramai Serai di Empire Gallery, Subang. Cheng, pemilik butik 9 month yang memang telah lama saya kenal sudah lama mahu mengajak saya makan tengah hari. Saya masih ingat tahun lepas dia ada pelawa, tetapi saya tolak kerana ketika itu bulan puasa.

Dan semalam saya cuba penuhi keinginannya. Cheng memang seorang teman yang baik walaupun berlainan bangsa. Setiap kali perayaan Aidil fitri ataupun Raya Cina, Cheng tidak pernah lupa menghantar buah tangan. Sama ada limau, cadar, tudung, ataupun kuih raya. Oleh kerana itu, apabila mendapat panggilan telefon daripadanya pagi semalam, saya terus bersetuju untuk bertemu dengannya.

Alangkah enak menikmati hidangan di Serai (terkenal dengan pavlova). Dan saya memesannya walau perut sudah kenyang. Kata beberapa teman, Pavlova di Serai paling terkenal dan Hot di serata alam (walaupun agak manis sedikit). Betapa kenyang perut menikmati hidangan sambil rancak bercerita tentang perihal masing-masing. Cheng begitu gembira saya dan beberapa teman menerima ajakan makan tengahari.

Setelah kenyang, saya meminta diri untuk kembali ke pejabat. Dan ketika sudah berada di perut kereta, saya tercari-cari Mr Telepon yang biasanya diletakkan dalam beg. Alamak!! telepon saya tiada. Puas saya mengingat dan barulah perasan saya tinggalkan di atas meja makan. Tanpa memikirkan diri yang (mengandung) saya berlari menaiki lif ke restoran tadi. Dada berombak kencang dengan nafas tercungap (mungkin kerana mengandung) saya bertanya pada pekerja di situ. Alhamdulillah, Mr Telepon ada dalam simpanan mereka.

Saya tidak dapat bayangkan jika ia sudah diambil orang walhal tempoh itu tidak lama sangat dalam 10 minit berlalu. Bagi saya pekerja di Serai itu jujur orangnya kerana tolong simpan Mr Telepon saya. Kalau jatuh ke tangan pelanggan, mungkin saya tiada harapan untuk memiliki kembali Mr Telepon.

Betapa telefon itu penting giler dalam hidup seseorang. Tidak kira apa jenama sekalipun, gajet ini dianggap penting dan dipanggil smartphone. Ia dianggap komputer kecil yang memiliki pelbagai maklumat di dalamnya. Daripada nombor telefon teman-teman, keluarga, nombor akaun bank, tarikh lahir anak-anak, nombor insuran ataupun tarikh tamat luput roadtax kereta. Malah boleh juga dianggap album kecil yang memuatkan pelbagai gambar dari anak masih bayi hingga meniti usia.

Saya tidak dapat bayangkan hidup tanpa telefon. Ada orang memang tidak boleh berpisah. Kemana sahaja pergi (even ke toilet) juga membawa telefon. Hidup boleh jadi giler tanpa ketiadaan telefon di sisi. Malah jika ke ke kedai makan, saya perhatikan ramai yang leka melayan aplikasi dalam phone seperti game, layari FB, Instagram, Twitter dan sebagainya. Tidak kiralah telefon ini diisi dengan kredit prepaid ataupun post paid, ia bergantung pada bajet masing-masing.

Dulu ketika belajar di USM, jarang-jarang sekali melihat telefon mudah alih ini. Malah kalau ada pun yang jenis besar. Waktu itu sesiapa yang ada yang memiliki telefon jenama nokia paling popular, bentuk yang kita panggil nokia pisang, rasanya dialah insan paling kaya dan bertuah. Kalau tidak, terpaksalah mencari telefon awam untuk menelefon keluarga di kampung. Saya masih ingat, pernah beratur berjam-jam semata-mata untuk menggunakan satu telefon awam yang dikatakan murah (walaupun lama bercakap).

Masa berganti masa dan telefon bukan lagi sebagai aksesori tetapi lebih kepada keperluan. Malah budak-budak bawah umur juga turut dibekalkan telefon oleh ibu bapa. Anak sulung saya Syafiqa, sebelum itu memang saya dan En. Abah ada memberi pinjam telefon Iphone 3G, tetapi keputusan exam tidak memberangsangkan dan benefit itu terpaksa kami tarik balik. Sudahnya sekarang ini, telefon saya menjadi mangsa untuknya menghubungi teman-temannya.

Daripada bentuk pisang, kini pelbagai rupa dan jenama yang mendominasi pasaran. Paling mendapat tempat adalah jenama Samsung dan Iphone. Penggunaannya yang mesra menyebabkan dua jenama ini jadi pilihan ramai. Tadi juga saya melihat telefon Iphone 5 milik seorang teman. Katanya hadiah dari suami sempena hadiah hari jadi. Untunglah badan. Sebelum itu dia mempunyai telefon Samsung seperti milik saya (sudah diberikan pada anaknya). Mungkin saya juga boleh minta Iphone 5 untuk hadiah harijadi kelak (berangan sahajalah).

Apa sahaja kenangan anda dan telefon, gajet ini dianggap satu keperluan yang sangat penting. Malah dengan satu panggilan telefon sahaja, anda mungkin mendengar gembira atau sebaliknya. So, jagailah telefon seperti anda menjaga diri sendiri. LOVE U MR TELEPON...

Antara jenama telefon yang popular:
1. Iphone 5
2. Iphone 4
3. Samsung Note 1,2,3 (latest)
4. Samsung Galaxiy S111
5. Sony Xperia
6. Blackberry

Hot Mama Reen
16:27 pm
Gambar bersama 'orang kuat; Karangkraf menggunakan instagram dalam kamera Samsung Note 1.



No comments:

Post a Comment