Tuesday, October 15, 2013

DISEBALIK WhatsApp...ITU

16/10/13
10.00 am


Salam,
Sedang asyik mengedit story team SDK (memandangkan hari ini hari dipanggil 'hari mati' ataupun 'deadline' bahan), saya dikejutkan dengan pesanan WhatsApp daripada En. Abah (saya akan tahu daripadanya kerana ringtone berbeza dengan yang lain). Pada mulanya malas nak buka kerana perlu concentrate dengan editing, namun saya sempat menjeling. WhatsApp yang dihantar begitu menarik hati dan saya berkira-kira boleh dijadikan post entri untuk hari ini.

Nak tahu apa WhatsApp yang dihantar oleh En. Abah. Ehmmm..sesuatu yang sangat berinformasi dan sesuai untuk dikongsi (bagi yang sudah berkahwin). Seperti yang saya telah beritahu dalam entri-entri sebelum ini (Dambakan Lelaki Seperti Itu) dan untuk kukuhkan kasih sayang adalah dengan menghantar pesanan ringkas daripada SMS atau WhatsApp ( jadi amal-amalkanlah yer).

Nah! Saya kongsikan WhatsApp yang dihantar oleh En, Abah kepada saya (mendalam maksudnya) dan membuatkan saya berfikir sejenak.

Cara berkasih sayang mengikut Sunnah Rasulullah SAW:

1. Tidur satu selimut bersama isteri.
2. Memakai wangi-wangian.
3. Mandi bersama isteri.
4. Menyikat rambut suami.
5. Membantu isteri di dapur
6. Minum bergantian pada tempat yang sama.
7. Membelai isteri.
8. Tidur dipangkuan isteri.
9. Memanggil dengan kata-kata mesra.
10. Berjalan berpengangan tangan.

Alangkah romantik Nabi besar junjungan kita ini tatkala melayan isteri-isteri Baginda. Sangat bagus untuk kita hayati dan ikuti bersama. Kata orang inilah caranya agar rumahtangga yang dibina sama ada baru setahun jagung atau berdekad lamanya kekal bahagia hingga ke Jannah.

Rasanya tidak susah untuk kita praktikkan, namun seperti saya sendiri ada yang tidak sempat untuk dipraktikkan (padahal tahu Sunah Rasulullah). Bukannya apa kadang-kadang tidak sempat dan sibuk uruskan kerja-kerja rumah dan anak-anak yang 1001 ragam mereka. Namun bak kata En Abah, itu bukan alasan untuk melakukan apa yang telah disunnahkan.

Walau apa cara sekalipun yang anda dan pasangan praktikkan dalam mengekalkan hubungan sedia ada, buatlah dengan berlapang dada dan ikhlas. Jelas syurga itu dibawah telapak kaki mereka (bagi para isteri). Asalkan ia tidak memudharatkan hingga mengakibatkan kemarahan pasangan.

Saya jadi ngeri mendengar kisah (ketika dalam perjalanan ke tempat kerja pagi tadi di Hot FM) yang menceritakan bagaimana di Beluran, Sabah (tak silap saya) seorang suami tergamak membunuh bayi mereka yang baru berusia dua minggu serta isterinya juga. Ini adalah gara-gara mendapat tahu isterinya berlaku curang dengannya. Ngeri dibuatnya kerana orang lelaki sanggup lakukan apa sahaja agar maruahnya tidak tercalar.


Semoga cerita ini menjadi panduan kita (para isteri) agar jangan lakukan perkara yang tidak disukai pasangan dan terus berdoa agar Tuhan sentiasa merahmati masjid yang kita bina.


Hot Mama Reen
10.56 am





1 comment: