Tuesday, October 8, 2013

KEBANGGAAN SEORANG IBU

00:19 am
9/10/13

Salam...

Seperti yang saya coret sebelum ini, hari semalam memang buat saya letih. Namun keletihan itu hilang tatkala sampai sahaja di rumah, sebaik membuka pintu kereta Adam berlari ke arah saya. Mulutnya sibuk memberitahu dia dapat medal naib johan. Saya tanya Adam masuk apa,  dia bagi tahu lumba lari.

Saya macam tak percaya kata-katanya lantas melihat medal yang dimenangi. Agak berat dan tertera di situ larian 4 x 50 meter (untuk tahun 1) dan menang tempat kedua. Barulah saya percaya dan terus bertalu-talu bertanya. Sejak bila masuk lumba lari, kenapa baru dapat medal (sebab sport day sekolahnya dah berlalu) dan bermacam lagi soalan.

Betul saya gembira tahu dia menang acara larian walaupun sekadar naib johan. Bukannya apa saya seperti tidak percaya Adam menyertai sukan larian. Ini kerana dia budak yang saya rasa kurus dan seperti tiada energi. Mungkin kelebihan dia sebab tinggi dan dipilih rumah sukannya iaitu biru untuk wakil rumah.

Sebenarnya hari sebelum sukan dia ada bercerita yang dia berlatih lumba lari. Saya ingatkan larian biasa. Malah Adam juga ada bagi tahu tak nak makan sebab nak kurus supaya boleh lari laju. Saya iyakan sahaja tanpa menyangka memang dia benar-benar masuk acara larian.

Terasa menyesal pula tidak dapat melihat Adam berlari dan seterusnya menang tempat kedua. Maklum kekangan kerja dan tiada pujukan untuk saya menghadiri hari sukan berkenaan. Kalau tidak sayalah yang akan menjadi penyokong kuatnya sambil menjerit melaungkan nama Adam. Sayang terlepas peluang itu dan saya berharap dapat lihat aksinya berlari tahun depan.

Saya sempat mengusik Adam "lepas ni boleh la Adam main bola sepak sebab kuat lari". Mana tahu dia boleh jadi pemain sehebat Messi ataupun Rooney. Yang penting tidak kira apa jua bidang yang diceburi pelajaran perlu diutamakan. Begitu juga bekalan untuk akhirat. Ketika  di meja makan tersentuh hati bila Adam kata dia bole hafal beberapa surah pendek dan membacakannya sambil diikuti oleh adiknya, Aqil. Walaupun tidak berapa betul sebutannya, tapi dia mampu menghafal surah berkenaan (dia memang sangat malas mengaji terutama jika letih atau mengantuk).

Sememangnya hari ini (semalam) Adam mampu melegakan rasa ketidak selesaan saya. Kegembiraan yang diberi bagai menghapus rasa tidak selesa itu. Sebagai ibu kita perlu percaya kebolehan anak-anak kita. Malah beri dia sokongan dan galakan jika memang dia meminati sesuatu. Hargai dan rasai kebolehan yang ada pada dirinya sementelah dia masih membesar depan mata kita. Adam...mama so proud with u....(mungkin jika dia baca catatan ini dewasa nanti, tahu mamanya begitu menghargainya).

P/s: Sebagai ganjaran Adam dapat aiskrim (sebenarnya beli untuk Aqil) dan dia memang hantu aiskrim esp 'mcflurry oreo'.

Hot Mama Reen
00:50 am


Adam bersama Medal yang dimenangi dalam acara larian 4x50 meter

No comments:

Post a Comment