Sunday, October 6, 2013

LELAHNYA SEORANG IBU

23:36

Salam,

Terasa lega dapat melabuhkan punggung di kerusi merah Ikea. Setelah seharian bergelumang dengan kerja-kerja rumah. Baru terasa sunyi tanpa riuh rendah suara Kakak, Adam, Aqil ataupun Aiman yang berselang seli meminta itu dan ini. Belum lagi tangisan Adam atau Aqil yang berebutkan sesuatu.

Sungguh saya akui lelah menjadi seorang ibu. Apatah lagi tanpa pertolongan pembantu rumah. Dalam erti kata sebenar sayalah bibik, maid, ibu dan juga nanny untuk keluarga kecil ini. Semuanya terletak di tangan dua kerat dan dua kaki ini. Tidak dapat saya bayangkan sekiranya saya sakit. Rasanya lumpuh lah urusan rumah. Yalah mana nak masak, lipat dan sidai kain ataupun mengemas rumah.

Memang ada En. Abah yan menolong membantu apa yang patut. Tetapi anak-anak tetap mahukan mama dia. Tetap mengadu pada mama ataupun meminta sesuatu pasti dengan mama. Kadang-kadang jeles tengok teman-teman yang ada ada sorang atau dua, seronok pergi bercuti tanpa ada halangan. Namun setelah difikir bagus juga punya anak ramai kerana nanti bila tua meriah sikit rumah.

Cuma menjaga anak lelaki agak memeritkan. Mereka sangat nakal dan begitu bersemangat meniru aksi super hero yang ditonton. Ada macam-macam gaya, Ultraman, Spiderman, Batman, Ben 10, B-daman (baru tahu ada watak ini ) dan macam-macam lagi aksi yang ditiru. Belum bab main air hinggakan pernah plug air panas rosak gara-gara dipasang terlalu lama. Akibatnya Adam & Aqil dimarah dengan beramaran oleh En. Abah jangan lakukan perkara sama.

Tetapi nama pun budak-budak, hari ini takut dengan jelingan En. Abah, esok lusa tulat mereka sudah lupa akibat kena marah. Apa yang mereka tahu keseronokan menjadi kanak-kanak. Kadang-kadang saya terasa mahu kembali ke zaman kanak-kanak yang seronok bermain tanpa fikir masalah. Cuma zaman kanak-kanak saya agak sukar kerana kekangan keluarga yang hidup susah. Kalau budak-budak ini mandi air panas tetapi saya dulu nak ke sekolah mandi air sejuk. Belanja sekolah hanya bawak beberapa sens sahaja tetapi kini seorang rm4-rm5. Cukup mewah.

Itu dulu. Sekarang sudah jauh berbeza. Mungkin juga lelah emak saya tidak seperti saya alami sekarang. Kalau dulu arwah emak atau bapak tidak pernah mengingatkan saya pasal periksa, pandai-pandai sndiri. Tetapi kini budak-budak jika tidak diingatkan akan tomton tv 24 jam. Bukannya apa bimbang ketinggalan dengan teman-teman lain.

Hubungan saya dengan anak-anak memang cukup mesra. Saya ibaratkan diri seperti semut. Pantang saya ada, semua akan berkerumun. Misalnya jika saya naik ke bilik atas untuk mandi dan solat, mereka juga akan cepat-cepat ikut. Walhal tengan makan atau tonton tv tetapi semua akan mengikut saya. Ada masanya saya bergurau dengan menyorok dan mereka tercari-cari saya di mana. Begitu juga jika saya dan En. Abah nak keluar even ke kedai membeli roti, semuanya akan ikut sama.

Dalam lelah menjaga mereka, tetapi anak-anak juga penghibur kami berdua. Biarlah saya penat sekarang menjaga mereka, biar juga mereka membontoti setiap pergerakan saya, asalkan bila dewasa nanti saya juga tidak akan mereka lupakan. Walaupun perjalanan masih jauh, namun disudut hati ini mengharapkan mereka tetap akan sentiasa mengadu, meminta dan juga memanggil saya apabila anak-anak beransur remaja dan seterusnya dewasa.

Saya sentisa mendoakan kesejahteraan mereka dan saya akui walaupun penat tetapi itu adalah tanggungjawab saya sebagai ibu menjaga dan mendidik mereka menjadi insan berguna. Namun saya akui saya bukanlah ibu terbaik kerana masih banyak kekurangan yang perlu diatasi dari masa ke semasa.

Anda akan terasa dihargai anak-anak bila:
1. Setiap kali balik sekolah mereka akan sibuk berrcerita mengenai pengalaman sepanjang berada di sekolah.
2. Tanpa disangka-sangka anda mendapat kejutan di hari lahir anda. Misalnya kad ucapan, bunga sempena hari ibu ataupun hadiah kad ucapan yang direka anak-anak.
3. Apabila anak-anak memuji masakan anda. Walhal anda hanya menggoreng telur ataupun ayam goreng. Pujian anak-anak adalah ikhlasbkerana mereka ini adalah jujur.
4. Ada yang menjaga anda apabila anda diserang sakit seperti demam. Misalnya ada yang menyelimutkan anda, mengurut kaki ataupun kepala.
5. Anak menyalam dan mencium anda setiap kali mereka pergi ke sekolah.
6. Ucapan terima kasih setiap kali anda membelikan merka barang yang disukai. Seperti mainan, aiskrim ataupun buku cerita.
7. Walaupun sudah besar, tetapi anak-anak mahu tidur bersama anda sambil memeluk ataupun
berdekatan dengan anda.


Hot Mama Reen
00:07

No comments:

Post a Comment