Wednesday, October 9, 2013

RESTORAN SOTO SHAH ALAM...


14:27 pm

9/10/2013

 

Salam,

 
Tengah hari tadi, sedang sibuk menyiapkan editing anak-anak buah (SDK), kami dikejutkan dengan locengan menunjukkan tanda fire drill. Lantas bergegas menyelamatkan diri menggunakan tangga pejabat. Dalam panas terik kami berkumpul di padang tempat letak kereta sebelum nama dipanggil Marshal bertugas bagi memastikan kita masih hidup atau terbakar.

 
Usai nama dipanggil, saya dan beberapa teman Mirie, Che Ros, Mama Itt dan Miza berkira-kira untuk keluar makan tengah hari. Terasa berpinar mata berjemur di bawah terik matahari. Bukanlah lama, tetapi cukup membuatkan saya rasa pitam dan pandangan gelap (walhal pakai kaca mata). Bayangkan nanti di padang Mahsyar keadaan kita lebih kurang seperti itu.

 
Che Ros bertanya mahu makan di mana dan setelah tidak mendapat jawapan, dia membawa kami ke restoran di seksyen 8. Restoran Soto Shah Alam ini sering jadi pilihan penggemar masakan berlauk kerana pelbagai lauk pauk boleh didapati di sini. Daripada gulai ayam, ikan, daging salai masak lemak, bilis masak petai, sayur kangkung goreng, labu masak lemak, ikan bakar, patin tempoyak, tomyam campur dan pelbagai lagi hidangan enak.

 
Tetapi paling kami suka jika makan di sini adalah sotong goreng bertepung. Selalunya hidangan itu cepat betul habis dan pemilik tidak akan menggorengnya semula. Dulu kedai ini agak kecil sedikit. Setelah dibuat renovation (agak lama juga dia tutup) ruang lebih luas dan selesa. Tidak dinafikan, memang ramai makan di sini. Selain rasanya yang sedap, pelbagai pilihan boleh dibuat. Mengenai harga, terpulang berapa lauk yang diambil. Agak munasabah dan yang penting bawah daripada RM10.

 
Sudah namanya kedai soto, jadi pastinya hidangan soto turut jadi pilihan pengunjung. Turut dijual adalah nasi ayam (anak-anak paling suka nasi ayam, kalau boleh tiap-tiap hari makan pun tak apa). Ada juga dia jual bubur, namun jarang mentapau kerana perut sudah kenyang. Sebenarnya restoran ini juga menyediakan hidangan pagi dan juga malam. Cuma saya dan beberapa rakan gemar datang untuk makan tengah hari dan juga hari Jumaat. Sebabnya apa? Disediakan pisang percuma dan semoga amalan itu (beri pisang) sentiasa dipraktikkan di restoran ini dan juga tempat lain. Apalah sangat jika dibandingkan dengan keuntungan yang diperoleh setiap hari yang pastinya mencecah puluhan ribu.

 
Hot Mama Reen

15:40 pm

 

 


Restorak soto shah alam di sek 8.

Pelbagai pilihan lauk-pauk..ermm yummy

Nampak tak sambal tempoyak dan udang goreng tu..best2

Tempoyak patin digandingkan bersama kerabu mangga.

Tomyam campur pun ada.

Pengunjung enak menjamu selera..ruang makan luas dan selesa.

2 comments:

  1. Alhamdulillah, Mama Rin semakin mahir berblog :D Keep up the good work

    ReplyDelete
  2. Tq makcik kantin,,,inspired by u gak..he3

    ReplyDelete