Wednesday, November 6, 2013

GAYAKU HIJABKU...

06/11/2013
17:27 pm

Salam,

Lamanya tidak menjengah blog ini. Bukan tidak ada entri untuk ditulis, tetapi aduss masa begitu mencemburui saya. Jika ada sekelumit masa, tetapi kekangan lain pula yang membatasinya. Jadi saya biarkan sahaja idea-idea itu mencurah di kepala sambil hujung minggu lalu dan public holiday (Awal Muharram) dipenuhi dengan melayan kerenah anak-anak di rumah.

Hajat di hati nak pergi berjalan-jalan tetapi hamil kali ini menyebabkan saya cukup malas. Rasanya lebih enak lepak di rumah sambil berbaring di bawah kipas menonton televisyen. Saya bukan sahaja kena siapkan diri sendiri tetapi juga anak-anak (walaupun tiga daripadanya sudah besar). Sudahnya hanya berehat sahaja menunggu hari untuk bekerja.

Ketika ini glamor tudung sarung & Syria...cantik Emi dan Saylo menggayakannya.


Dan hari ini, tiba-tiba mood saya bertukar menjadi pelbagai rasa. Saya akui kadang-kadang ada benda yang kita tidak duga boleh jadi dalam diri kita. Mungkin sebelum ini kita tidak pernah diduga dan apabila diberi ujian ini, ya saya harus bersedia menempuhinya (jika ianya benar belaka). Kata orang bukan bersedia mendepani cabaran mendatang, tetapi juga dari segi mental dan fizikal. Mungkin ia hanya cabaran kecil dalam meniti kerjaya yang dipegang sekarang.

Hari ini saya mahu bercerita mengenai fesyen. Saya memang seorang yang suka berfesyen. Cuma kadang-kadang teringin untuk pakai baju yang mahal dan nampak mewah (macam dalam majalah orang putih), tetapi bajet pulak tidak mencukupi. Jadi saya sekadar berangan sahaja sambil gemar membelek fesyen terkini (menutup aurat yer) yang memenuhi citarasa dalam majalah.

Namun saya akui, saya ini memang seorang yang sempoi dalam berpakaian. Bak kata orang yang simple dan selesa. Kalau boleh lebih senang mengenakan jeans dan kemeja sahaja (paling suka membeli di car boot sale ataupun bundle. Kena gaya dan pandai mencari, baju-baju ini boleh di mix & match untuk lebih cantik). Saya tidak suka menggayakan sesuatu yang feminin atau gegirl (kecuali ada majlis-majlis tertentu). Rasa geli pulak bila pakai, tetapi saya suka melihat mereka yang berpakaian begini.

Saya juga pernah cuba gaya turban...sangat selesa dan senang untuk membuat aktiviti luar.
Yang penting menutup aurat.


Ibarat cuci mata dan seronok lihat pelbagai fesyen yang digayakan. Sekarang ini pula hangat dengan  trend berhijab dan pakaian muslimah begitu mendominasi rekaan masa kini. Malah pelbagai blog atau FB yang menjual pelbagai jenis tudung ataupun pakaian muslimah seperti dres. Tahniah juga pada Mama Itt bersama bisnes partnernya, Maizan & Eswati Azni yang turut berganding bahu menghasilkan butik online Cotton Gosip. Saya salah seorang pembelinya.

Bayangkan sehelai selendang boleh digayakan pelbagai gaya. Jika tidak tahu, google sahaja di youtube dan anda boleh lihat gaya mana yang digemari. Kadang-kadang rasa macam tidak masuk dek akal gaya lilitan tudung berkenaan, namun itulah yang dikatakan demam hijab.

Pelbagai gaya hijab digayakan teman-teman sekerja.


Bagi saya fenomena hijab ini sangat bagus terutamanya dalam menarik mereka yang mahu bertudung. Cuma bagi saya biarlah yang memenuhi syariat yang dibenarkan. Saya juga kadang-kadang suka juga melilit hijab yang berbeza, tetapi selepas solat Zuhur selalunya gaya sudah bertukar.

Impian runway tercapai apabila menyertai satu majlis media bersama Yana & As.


Kalau nak tahu, dulu saya juga sering berangan bergaya ala model dengan berjalan runway di pentas. Ahh! itukan angan-angan zaman kanak-kanak. Malah begitu teruja bercita-cita untuk menjadi pramugari. Tatkala itu saya membayangkan betapa seronok menyarung baju seragam di awan biru sambil menjinjit beg untuk bertugas.

Namun itu sekadar anganan di zaman kanak-kanak dan seronok untuk dikenang kini. Minat tentang fesyen ini hanya biasa-biasa aje dan tidaklah sampai begitu obses. Saya suka lihat orang berpakaian cantik dan saya pula lebih senang bergaya ringkas. Cuma pada saya seseorang itu perlu solekkan sedikit wajah bagi memberi keyakinan dalam penampilan (ini pendapat saya).



Sama selendang dengan pelbagai gaya...lihat sahaja youtube untuk lebih gaya.


Walaupun begitu, ada juga yang berkata kecantikan asli itu lebih terserlah. Definisi cantik itu bagi saya terlalu subjektif. Pakai baju kurung serta berhijab penuh juga nampak cantik jika yang melihatnya suka anda berpakaian begitu. Biar apa yang ada kata tentang cantik dan fesyen, terpulang pada diri masing-masing. Tepuk dada tanya selera.

Saya sebenarnya suka gaya begini, sekadar jean & blaus longgar. Selendang lilit lebih selesa.



Hot Mama Reen
18:05 pm

2 comments:

  1. Assalamualaikum & Salam Ukhuwah.

    Informatif sekali untuk saya yang tak pandai bergaya ni.

    ReplyDelete
  2. tq nor azura..saya bukahlan stylo sangat tetpi minat fesyen...hope dpt terus ikuti entri2 di blog saya yer...selamat membaca

    ReplyDelete