Tuesday, November 19, 2013

CONFESSIONS OF A SHOPAHOLIC



19/11/2013
17:06 pm


Salam...

Hari ini setelah selesai followup check up (alhamdulillah tiada apa-apa masalah), saya terus bergegas ke sebuah pusat beli belah hebat di kota metropolitan Kuala Lumpur. Sebut sahaja nama sure semua tahu.

Tempat apa lagi jika bukan KLCC. Saya ke sana dengan satu tujuan iaitu meneman En. Abah yang nak membeli beberapa barangannya.

Sedang menunggu, mata saya asyik melihat orang yang lalu lalang. Tempat beli belah ini bukan sahaja penuh ketika hari cuti tetapi juga hari-hari biasa. Dalam hati entah apa yang mereka beli dan kata tidak kerja ke mereka-mereka  ini.

Dalam mata ligat memandang, saya melihat gaya fesyen mereka (terutama pengunjung). Macam-macam yang saya lihat. Ada yang hanya biasa-biasa saja dan ada yang gaya terlebih. Terutamanya anak-anak muda yang sakan berjalan bersama teman masing-masing.

Bagi saya di sinilah kota fesyen seperti Milan Paris ataupun London. Nah, apa sahaja fesyen dari butik terkemuka di sediakan untuk anda. Dari butik hebat seperti LV, Prada, Channel, Gucci (sekadar menyebut beberapa nama popular) atau nama-nama biasa yang turut jadi pilihan warga kota. Antaranya Uniqlo, Zaraa, MNG dan beberapa lagi nama butik (banyak sangat nak ingat).

Ada juga kiosk2 kecil yang menjual barangan biasa tetapi harga yang dijual amboi mahal giler. Agaknya semua yang datang ke KLCC ini berduit dan mampu membelinya (tidak termasuk saya, saya lebih suka bundle).

Dalam pemerhatian saya juga, kebanyakan mereka yang bekerja banyak memilih gaya sederhana. Sekadar seluar panjang yang dipadankan dengan blaus atau kemeja. Mungkin jika nak lihat gaya mereka saya kena panjat dari satu pejabat ke satu pejabat (hehehe).

Tetapi naluri shopping memang begitu kuat dalam hati saya. Pantang terpandang perkataan 'Sale', terus mata saya bulat dan kaki mula melangkah masuk. Walaupun tahu 'sale' yang dibuat bukanlah banyak sangat setakat 10% ataupun 20%.

Kalau dulu memang saya pantang lihat benda 'sale' ini. Saya memang akan turut kata hati. Jika sudah berkenan saya akan terus beli dan swipe kredit kad. Bayangkan hobi bershopping ini menyebabkan hutang kredit kad saya pernah mencecah ribuan ringgit.

Saya memang bayar tiap-tiap bulan tetapi rupanya hanya bayar interest sahaja. Hidup saya memang agak gila waktu itu. Bayar tiap-tiap bulan tetapi hutang tetap meningkat. Lama kelamaan setelah berfikir, saya ambil keputusan settlekan jumlah tertunggak dan terus luputkan kredit kad berkenaan.

Kini bukan saya tidak ada kredit kad, tetapi saya hanya 'sign up' untuk mendapatkan points sahaja. Berkat kumpul points ini menyebabkan saya boleh redeem barangan elektrik, baucer Jusco dan beberapa lagi barangan.

Sekarang ini, saya akan pastikan perbelanjaan kad kredit saya tidak melebihi 1K, jika lebih dari itu saya akan cepat-cepat bayar. Sakit mata jika melihat jumlahnya melebihi limit yang saya tetapkan.

Saya teringat satu filem


 
Jangan jadi Becca dalam filem ini yang memang giler bershoping..
.mahal-mahal tau barangan dia beli.
Conffessions of a Shopaholic (filem ini diadaptasi daripada novel the shopaholic
series tulisan Shophie Kinsella).

Filem ini mengisahkan bagaimana
watak utama Rebecca yang tidak boleh menyekat keinginannya untuk bershopping.

Pantang melihat tag sale, dia akan beli walaupun bukan keperluan. Hinggakan dia masuk kelas kaunseling dan akhirnya mereka membuat garaj sale menjual barangan yang tidak diperlukan. Duit yang diperolehi digunakan untuk membayar segala hutang-hutangnya.

Saya melihat diri saya dalam filem itu. Saya tersenyum dan membandingkan dirinya dengan saya. Itu dulu dan kini saya masih lagi gila dengan perkataan 'sale' itu tetapi masih boleh kontrol. Saya agak teman saya Mama Itt juga punya pengalaman seperti saya (bab kad kredit).
Saya akan jadi lebih bijak berbelanja dan mengutamakan yang perlu sahaja. Dan paling saya suka beli barangan itu dengan harga murah tetapi nampak cantik. Ah! susah apa...carian di google akan menemukan anda dengan pelbagai barangan cantik yang dijual.

Kata orang menang membeli alah memakai. Cuma saya suka beli barangan itu yang saya boleh pegang, rasa dan cuba pakainya (agak kolot, tetapi itulah diri saya sebenarnya). Rasa puas dan jika berkenan saya akan terus beli sahaja.


Hot Mama Reen
5:33 pm



No comments:

Post a Comment