Tuesday, November 19, 2013

"MAMA...AQIL TAK NAK JADI BEAR"

16/11/2013
10:41am

* entri ini ditulis ketika menunggu persembahan dari aqil...

Majlis Ihtifal LC...buat kat hotel tuuu..

Salam..

Hari ini saya berkesempatan memeriahkan majlis atau dipanggil ihtifal, kononnya graduation (konsert Aqil)...yang dibuat di sebuah hotel di Klang.

Acaranya begitu hebat..walaupun registration so baddd...sebab parent disuruh datang pukul 8pagi untuk pendaftaran, tetapi pukul 9 baru parent dibenarkan untuk berbuat demikian.

Mujur kami sekeluarga bertindak bijak (hehe) kerana breakfast dulu kerana memandangkan refreshment hanya disediakan seawal jam 11 pagi. Sempat saya mendengar rungutan seorang parent yang mengadu katanya dia datang seawal pukul 8 pagi dan masih belum sarapan.

Alasan mereka lambat kerana malam sebelumnya ada event dan menyebabkan baru pagi ini berpeluang mengatur segala-galanya. Alahai..macam le kita ni tak pernah buat event..dah tau ada event prepare lebih awal..rasanya hotel tiada masalah loading by pukul 2 or 3 pagi.


Opening nyanyian daripada setiap kelas..ni kelas Aqil 5 Smart.

Ketika register, saya sempat sound agar next year well organized sebab susahkan parent yang perlu datang awal.

Sebenarnya itu bebelan picisan sahaja, saya nak tulis bagaimana beza celebrate tadika dulu dan sekarang. Kini kalau budak-budak dah habis tadika, akan diraikan sama ada hotel ataupun dewan ( biasanya yang swasta). Bukan free ye semuanya berbayar.

Malah persembahannya juga hebat. Ada paluan kompang (berapa agaknya yang mereka bayar) dan bacaan surah daripada kanak-kanak ini. Ibu bapa yang cukup teruja melihat anak-anak (yang dibayar mahal untuk kos tadika) sudah pandai hafal surah dan baca depan orang ramai. Bangga giler ibu bapa zaman sekarang ini.

Belum lagi persembahan by class ( masih menunggu persembahan Aqil, katanya jadi bear yang gemuk).  Teruja nak tengok dia jadi bear (walaupun sebelum itu menangis nak masuk dewan). Maybe dia tak suka jadi bear. Setelah dipujuk teacher baru dia nak masuk. Badan je besar tapi dalm hati ada taman..Aqil..Aqil...

Ada persembahan tarian, nyanyian atau lakonan secara berkumpulan. Ini salah satu cara untuk membina keyakinan diri anak-anak supaya tidak takut berhadapan orang ramai. Tetapi saya nak pesan ibu bapa zaman siber ini...tolong jangan galakkan anak-anak kita jadi penyanyi seperti dalam beberapa rancangan kanak-kanak 'superstar' atau idola kecil.

Ada juga Sport Day...pertengahan tahun...pakai baju ala-ala silat gitu...

Maybe ada perbezaan tadika yang berbayar dan disubsidi kerajaan. Tiada jamuan di hotel atau persembahan kompang, mungkin sekadar penyampaian hadiah sahaja.

Atau mungkin juga mereka hebat cuma tidak perlu keluar bajet yang mahal. Untuk majlis ini sahaja saya perlu belanjakan hampir RM200 untuk dua dewasa dan 2 kanak-kanak.

Masalahnya tiada pilihan untuk situasi ini. Pernah saya nak try daftar Adam untuk pra sekolah di sekolah kebangsaan. Tetapi rupa-rupanya saya tidak layak.

Kriteria diberikan kepada ibu tunggal, mereka yang punya anak ramai, kurang kemampuan ataupun gaji kedua-dua ibu bapa tidak lebih dari RM3k.

Ermm..saya perlu menunggu beberapa tahun lagi untuk tarik nafas lega. Buat masa ini Aqil dan coming soon Aiman yang pastinya saya akan hantar ke tadika berbayar.

Jika sekarang yuran dikenakan juga mahal ( untuk register & konsert), sudah pasti dua tiga tahun lagi yurannya akan bertambah lagi. Mengikut taraf hidup sekarang. Hope gaji juga bertambah naik. Hehehe..

Itulah realiti yang perlu ibu bapa bandar hadapi. Untuk anak pandai sejak usia pra sekolah lagi, perlu memilih tadika yang hebat. Dua tiga teman saya post di FB minta pandangan untuk memilih tadika anak-anak mereka.  Bagi saya pergi survey dan buat keputusan bijak.

Mama pun enter frame....biasalah...dapat no 2 dalam satu acara.

Cuma saya nak bagi tahu satu rahsia...dulu saya sebenarnya tidak bersekolah tadika. Arwah emak sampai perlu panggil kawannya untuk tarik saya pergi ke tadika. Saya menangis dan menyorok tidak mahu dan hanya sehari ke sekolah tadika.

Alhamdulillah tanpa tadika saya juga mampu ke universiti dan kini selesa dengan kerjaya yang diminati. Suatu ketika dulu mungkin tidak apa-apa jika tidak ke tadika, tetapi generasi sekarang akan dikatakan ibu bapa kedekut atau ketinggalan zaman.

Atau ibu bapa kini boleh cuba alternatif lain (untuk jimat) iaitu cara 'nature parenthing' atau 'home schooling' yang tegar diperkatakan. Bagi ibu bapa yang cerdik dan terpelajar, buatlah keputusan bijak. It's in your hand....


Hot Mama Reen
11:10 am


Aqil...setelah dipujuk dengan belon, baru dia nak jadi Bear...


         
     






No comments:

Post a Comment