Tuesday, November 12, 2013

BE A GUD KIDS YER...

13/11/2013
10:41 am

Salam,                                           
Bersyukur dikurnia 3 boy (Aiman x de dlm gambar) & 1 girl.

Rentetan entri sebelum ini, anak-anak mula tertanya-tanya kenapa saya berstokin dan hanya berbaring. Saya hanya mampu tersenyum. Biasalah apabila saya berbaring dalam bilik bawah, baik Adam ataupun Aqil akan sentiasa mengerumuni saya seperti saya ini seekor semut.

Aqil mula tertanya, Mama sakit ke". Saya cuma jawab ye..Aqil jangan bising tau" pesan saya pada anak kecil berumur 5 tahun yang memang agak notty sikapnya. Seperti biasa, Syafiqa juga turut berada dalam bilik yang sama.

Dalam hati saya berkata, anak-anak pasti tidak tahu apa sebenarnya yang terjadi. Dalam masa sama, sebelum itu saya minta kebenaran doktor untuk meminta 'baby' untuk saya 'simpan' sendiri. Menunggu esok, saya kemudiannya keluarkan ia dan tunjukkan pada anak-anak.

"Mama nak tunjuk satu benda. Ni sebenarnya baby mama, tapi dia dah tak ada" saya terangkan pada mereka. Masing-masing sibuk nak tengok dan mula bertanya. Memang agak payah untuk terang apa sebenarnya terjadi.

Dalam keadaan yang lemah, cuma saya mampu buat kesimpulan dengan sedikit nasihat berguna.

"Baby dah tak ada dan mama nak simpan dia. Korang jangan nakal-nakal tau. Kena dengar cakap mama. Kalau tidak nanti mama sakit lagi,"pesan saya.

"Aqil nak jadi budak baiklah mama" ujar Aqil yang masih tidak mengerti apa. Begitu juga Adam. Cuma saya lihat Syafiqa menundukkan muka seperti menangis. Mungkin dia sudah mengerti bila saya beritahu baby sudah tiada.

Tujuan saya tunjukkan itu bukannya untuk menakutkan, tetapi biar mereka tahu asal usul mereka adalah dari seketul darah. Dan kemudian barulah mula membesar dan terus membesar seperti diri mereka sekarang.

Benar saya bukanlah ibu sempurna. Kadang-kadang saya perlu kuatkan suara memarahi mereka yang semakin lasak (terutama Aqil). Dan apabila bergaduh (samada Aqil, Adam atau Syafiqa) sekali lagi suara saya meninggi sambil membebel itu ini.

Kalau boleh saya mahu jadi ibu yang baik. Bersuara lembut dan sentiasa memantau perkembangan mereka dari segi pelajaran atau apa sahaja. Tetapi buat masa ini belum mampu kerana kekangan masa.

Ikutkan hati mahu sahaja saya berhenti dan tumpukan perhatian pada anak-anak, tetapi nampaknya belum mampu lagi. Saya masih bersemangat untuk bekerja walaupun hakikatnya duduk rumah mungkin lebih seronok (dek kerana cuti dua minggu).

Saya cukup respect pada ibu-ibu yang bekerjaya tetapi masih mampu memberikan yang terbaik untuk anak-anak (terutamanya yang punya anak ramai). Mungkin satu hari nanti, tetapi saya takut terlambat.

Saya akui lebih rapat dengan anak-anak lelaki saya berbanding perempuan. Ada sahaja yang dia buat (Syafiqa) buat saya marah. Tetapi dari satu sudut saya melihat dia begitu sayang pada bb Aiman. Suruhlah apa sahaja mengenai Aiman, dia akan volunteer tolong.

Namun begitu, jika membeli barangan saya pasti teringatkan dia. Mungkin sebab dia seorang anak perempuan saya. Dia jarang meminta (berbanding Adam & Aqil) dan biasanya ada sahaja buah tangan yang saya akan beli padanya.

Sebenarnya saya lebih suka anak lelaki kerana bagi saya senang untuk dijaga berbanding perempuan. Namun pesan teman-teman saya, anak perempuanlah yang nanti akan menjaga saya bila tua. Insha-Allah. Tak apalah, ada seorang pun sudah cukup.

Dan kelahiran yang sepatutnya (bulan lima tahun depan) hanya akan menjadi sebahagian momen yang cukup indah. Biarpun sementara, tetapi ia pernah berada dan menjadi sebahagian diri saya. Sekali lagi saya berharap semoga akan dapat bertemu 'dengannya' di akhirat kelak.


Hot Mama Reen
11:04 am

























1 comment:

  1. Oh sedih pulak i baca :'( tak pe In sha Allah ada yg tunggu di sana nnti. Ok nnti i tulis tip nk eratkn hub dgn anak pompuan ye :) tunggu

    ReplyDelete