Friday, January 24, 2014

PENANGAN ARIANA ROSE...NAK KAHWIN SIMPAN DUIT



21/1/2014
10:56 am

Salam,

Sampai saat ini saya begitu feeling dan hati sedikit sayu mendengar lagu yang saya kira cukup trending sekarang, Di Pintu Syurga nyanyian Dayang Nurfaizah. Ini disebabkan gara-gara drama Ariana Rose yang sedang bersiaran sekarang ini.

Saya mula start follow cerita ini dari episod 2. Saya mula jatuh cinta dengan hero dalam cerita ini Keith Foo (dia ni orang Malaysia tetapi lama duduk di Indonesia & berbangsa Cindian katanya) dan juga sebab nama watak utama adalah Adam (my 2nd boy dan dia juga hensem macam Keith Foo-bila besar nanti).

Biarpun tak sempat melihat jam tujuh tetapi saya akan kuatkan semangat layan di tonton biarpun jam menunjukkan pukul 12 tengah malam, sambil ditemani my 3rd boy, Aqil. Dan dari hari-ke hari saya semakin tak sabar nak tengok episod seterusnya (macam cerita LYMA-saya kira lagi best dari drama itu).

Dan semalam saya sempat tengok episod 16 dan scene bagaimana Ariana bercerita dengan Uminya mengenai persiapan perkahwinan yang diatur keluarga dan dalam masa tiga bulan lagi.

Sebagai seorang ibu, Uminya cukup risau takut tidak sempat buat persiapan memandangkan tempohnya cukup singkat. Teringat saya dulu masa buat persiapan kahwin mengambil masa setahun juga.

Cuma sebaik majlis tunang, terus kena buat persiapan. Apatah lagi di zaman sekarang ini yang rasanya maca-macam kerja kahwin perlu dibuat oleh bakal mempelai.

Pertamanya kena tahu nak buat kat mana? Rumah, dewan ataupun hotel. Tak kisah kat mana yang penting bajet. Saya dulu buat kat rumah jer...lagi senang dan kenduri pula buat secara rewang. 13 tahun dulu kahwin di dewan atau hotel tak berapa glamer lagi. Malah masa tu pun wedding planner ala2 tak berapa ada. Kalau adapun mungkin cajnya mahal.

Buat di rumah lagi senang, murah dan lebih silaturrahim. Malah majlisnya lebih meriah kerana dari awal pagi hinggalah malah, kemeriahannya memang cukup nterasa. Macam pesta pulak sebab rumah kita terang benderang dan ramai orang datang. Masa tulah kita gotong royong isi telur, bungkus hadiah dan macam-macam kerja lagilah sambil berdebar tunggu saat diijabkabulkan.

Lepas tu bakal mempelai kena fikir jemputan yang nak diundang berapa ramai, persiapan cenderahati, kad jemputan, persiapan dekorasi dan macam-macam lagilah.

Memang kalau ikutkan 3 bulan tak menang tangan nak buat persiapan, lagi-lagi jika anda bekerja. Kalau nak senang serah sahaja pada wedding planner. Dia akan merancang segala-galanya untuk anda dan yang penting ada duit.

Namun perlu diingat, kita perlu sering berbincang dengan wedding planner supaya dia tak syok sendiri. Kerja kahwin bukan urusan main-main dan perlu kerjasama dari semua pihak.

Dan mempelai itu sendiri perlu hadiri kursus kahwin dan kalau boleh pergi sama-sama tunang supaya dua-dua dapat tahu hukum hakam dalam perkahwinan ini. Teringat masa saya kursus di tengah-tengah kota iaitu di kotaraya (tak pasti ada lagi ke tidak). Dalam masa 2 hari kami pelajari ilmu rumahtangga yang saya kira cukup memberi input yang bagus.

Sekarang katanya ada pemeriksaan untuk HIV dan ia wajib dilakukan. Nasib zaman saya dulu tak ada kerana saya cukup takut dengan jarum ini. Fobiaaa...

Bagi saya paling penting sekali adalah bajet. Kerja kahwin sekarang memang cukup mahal termasuk belanja kahwin. Paling busuk pun orang minta sekarang adalah RM20k (teringat Eizan cerita anak buah dia hantarannya mencecah RM15k).

Saya gelak bila dia cerita kerana hantaran saya dulu jauh berbeza berganda-ganda. Hanya RM5,500 sahaja termasuk RM22.50 duit mas kahwin. Tapi alhamdulillah majlis berjalan lancar dan belanja kahwin cukup. Mungkin kerana En Abah sudah bekerja 2 tahun sebelum kami berkahwin.

Pengantin masa kini jika baru kerja setahun dua dan hantaran sebegitu, saya kira mereka ini perlu tong tong duit belanja. Kalau tak tunggulah 5 6 tahun dulu baru merasa bergelar raja sehari. Ataupun ikat perut demi semata-mata kumpul duit nak kahwin. Tak salah kumpul sikit-sikit lama-lama jadi bukit kann..

Mak Pengantin
11:46 am
(Selamat Layan lagu Di Pintu Syurga nyanyian Dayang Nurfaizah)

No comments:

Post a Comment