Wednesday, January 15, 2014

KISAH SUKA & DUKA SEORANG SAHABAT

16/1/2014
9:52 am

Salam

Semalam saya mendengar perkhabaran gembira kerana seorang teman Rosmah Idayu baru sahaja melahirkan anak ke limanya. Baby ini cukup istimewa kerana dilahirkan melalui 'tingkap'. saya terbayang jika 'dia' masih ada, sudah tentu kandungan memasuki 5 bulan.

Tentang Ayu ini, kami sama-sama boleh dikatakan senang untuk hamil dan biasanya bila jumpa berceloteh benda yang sama iaitu pasal anak-anak. Dengarnya juga selepas nombor 5 ini Ayu dah 'tutup pintu'. Melihat gambar babynya di Instagram buat hati saya sedikit sayu....kalaulah...

Dan pagi ini saya mendengar satu lagi perkhabaran tetapi bukan gembira sebalikinya duka. Seorang teman (di bahagian IT) yang sudah lama berjuang melawan 'kanser' akhirnya menemui Penciptanya. semalam lagi kami mendengar arwah Erni sakit tenat tetapi kekangan masa menyebabkan niat untuk melawat tertangguh.


Momen bersama Erni (baju oren) ketika majlis Yayasan Nur beberapa tahun lalu.

Nampaknya hajat untuk melihatnya tidak kesampaian. Dia meninggal dalam usia  yang muda (muda dari saya) dan rasanya meninggalkan dua anak yang masih kecil. Terus saya terbayang seorang lagi teman kami yang juga meninggal dunia dalam muda. Arwah Mira meninggal juga disebabkan kanser dan turut meninggalkan tiga anak kecil.

Memang kanser sejenis penyakit yang begitu membahayakan. Kata seorang doktor yang merawat arwah emak yang juga meninggal di sebabkan kanser, kanser ini dianggap sebagai 'similar to die' tatkala dia berkata begitu saya akur akhirnya seseorang yang menderita kanser akan pergi jua. Cuma masanya yang kita tidak ketahui.

Saya juga mempunyai seorang makcik (sebelah En Abah) yang juga seorang pesakit kanser payudara. Sudah lama dia berjuang dan alhamdulillah masih lagi sihat. Ubatnya apa? Memang kita tahu akan kembali kepada pencipta-Nya tetapi jika sentiasa positif dan ceria, insya-Allah usia akan dipanjangkan Tuhan.

Memang makcik saya ini yang saya panggil Chik Jah, seorang yang sentiasa ceria dan positif. Jarang saya nampak dia sedih dan paling best jika balik Kemaman, sure singgah rumah dia. Macam-macam kami kongsi cerita. Kalau musim raya, dia sanggup beli mercun banyak-banyak sebab nak main dengan cucu-cucunya (anak-anak saya dan adik beradik En Abah).

Gambar raya tahun lepas bersama Chik Jah (baju merah tengah) dan kak ipar serta adik ipar.
Saya juga teringat kata-kata seorang pesakit kanser juga yang saya pernah temubual. Bagi yang menghidap sakit ini jangan sesekali sentiasa murung dan berada dalam kesedihan. Jika sedih ia akan menyebabkan emosi kita terganggu dan hanya fikirkan soal mati. Sebaliknya dia menyuruh sentiasa ceria, positif dan kalau boleh kongsi pengalaman berjuang dalam kanser ini kepada orang ramai. Atleast boleh dijadikan panduan untuk yang menghidap sakit sama (dia yang saya juga anggap teman ini sudah meninggal dunia akibat kanser payudara).

Saya kira walaupun kita sakit atau tidak, hidup itu perlu sentiasa ceria. Kata orang masalah dalaman itu biar kita sembunyi dalam diri sendiri. Dan kalau ada seseorang yang benar-benar memahami boleh ceritakan pada dia. Ingat, bukan berkongsinya dalam laman sosial kerana boleh mengundang masalah (terutamanya bab rumahtangga).

Sebelum mengakhiri entri di pagi hari ini, saya ingin pesan, jaga diri, sentiasa ceria dan positif dalam apa jua hal.

Hot Mama Reen
10:07 am

No comments:

Post a Comment