Monday, January 6, 2014

MAKARONI GORENG BERTELUR, SARAPAN HUJUNG MINGGU

5/1/2014
11:47 am

Salam,

Sedang saya duduk (rileks nampak) menghabiskan cuti hujung minggu, saya terfikir untuk menulis entri ini. Entri yang cukup simple..iaitu pasal makan. Pagi semalam saya malas nak keluar untuk breakfast. Anak-anak pun masih tidur dan agak payah mengejutkan mereka untuk mandi dan bersiap.

Oleh kerana bahan-bahan asas ada, jadi saya ambil keputusan untuk goreng makaroni telur. Sebab apa saya gelar makaroni telur, sebab ia dimasak hanya makaroni dengan telur tanpa sebarang sayuran hijau (budak-budak cukup tak suka sayuran).

Sebaik daging kisar lembut dan makaroni telah direbus, saya terus goreng dan siap dalam tempoh tak sampai satu jam. Biasanya saya dan En. Abah akan breakfast nasi lemak bawah pokok, di tesco klang ( paling sedang mi mamak & roti bom) ataupun di pelita, klang (roti bom dia not bad). 

Bukan malas masak, tapi kadang-kadang dengan breakfast bersama mewujudkan perasaan gembira kami sekeluarga. Selalunya juga apabila selesai breakfast kami akan terus ke tesco beli barang dapur.
 
Ok, saya akan kongsikan resipi simpe ini. Bahan-bahannÅ·a cukup mudah dan tidak perlu ke kedai seawal pagi ( jika ada semuanya dan jadikan ia bekalan di rumah)

Bahan-bahan:   
Boleh juga dijadikan hidangan minum petang atau malam.
Setengah peket makaroni or spiral or apa2 sahaja
Daging kisar - apa2 brand dan tidak kisah banyak mana ikut suka
Sosej -potong serong
2-3 biji telur
Bawang holland -dipotong kiub kecil
Bawang putih -diketuk dan hiris kecil
Sedikit sos lada hitam
Sedikit sos cili
Sedikit cili kisar
Bahan perasa secukupnya
Campuran mentega & minyak zaitun

Cara-cara membuat:
1. Panaskan campuran minyak dan mentega. Masukkan bawang yang dipotong kiub tadi.
2. Setelah naik bau, masukkan daging dan biarkan hingga masak seketika.
3. Campurkan pula sos lada hitam, sos cili, cili kisar dan gaul sebati.
4. Masukkan bahan perasa secukupnya dan masukkan sosej.
5. Masukkan makaroni dan gaul sebati.
6. Akhir sekali pecahkan telur dan gaulkan sebati. Biar seketika sebelum diangkat.

Ha, macam mana senangkan resipi simple mama ni. Khusus  mama-mama yang suka suatu yang simple. Anak-anak cukup suka kerana resipi ni tak pedas. Moga resipi ini beri manfaat kepada anda semua.

P/s: Saya teringat beberapa minggu lalu ketika lunch di Anggerik Mall, seorang pakcik menegur dan berkata 'oo ni la yang tulis blog tu'... Saya hanya senyum. Rupa-rupanya entri yang saya post sebelum ini mengundang orang lain untuk cuba menjamu selera di gerainya. Alhamdulillah dan hari tu juga rezeki saya murah kerana pakcik itu turut belanja saya makan. 

Hot Mama Reen
12:10 pm

No comments:

Post a Comment