Wednesday, January 15, 2014

GARA-GARA OPSSS BUKAN KANGKUNG TAPI RM1 & DI SEBALIK PORTAL UMMAHbaru

14/1/2014
17:36 pm

Salam Maulidur Rasul

Senangnya hati apabila hari ini public holiday...kenapa saya suka? Sebabnya tidak perlu terkocoh-kocoh bangun awal menyiapkan anak ke sekolah dan terperangkap dalam kesesakan jalan raya yang entah apa-apa.

Mengambil kesempatan cuti umum ini saya hanya duduk di rumah (sebelah pagi) dengan melipat kain. Cuma sebelah petang baru keluar mencari sedikit barang. Cadangnya mahu mencuba resipi lasagna yang diberi oleh Mama Itt tapi hampa bila satu barang tidak ditemui, iaitu mencari satu Klang lasagna yang tidak ditemui.



Piqa & Adam mencuci Viva. Yang penting gaya dengan pakai payung.
Dan En Abah sebenarnya nak basuh my myvi kerana sangat kotor yang eeeiiii memang rasa geli lah. Namun dek kerana cuti umum, banyak car wash tutup dan secara tiba-tiba saya dapat idea. Daripada offer duit pada 'orang asing' baik juga saya beri pada anak-anak. Lalu saya pun offer 'sapa nak cuci kereta mama, mama bagi upah'.


Demi RM1, gigih dua beradik ini cuci kereta mama.
Nyata offer saya menarik perhatian baik piqa, adam ataupun aqil. Masing-masing teruja nak basuh my myvi even saya tak nyatakan lagi jumlahnya. Saya cakap upahnya hanya RM1 dan mereka tidak kisah. Biarpun nilainya kecil tetapi janji duit ( itu agaknya yang bermain difikiran mereka).

Sebaik sampai, terus empat beradik ( termasuk yang kecil) mula membasuh my myvi. Hampir setengah jam mencuci, my myvi sudah siap dicuci. Hasilnya...harap maklum la jika kanak-kanak bawah 12 tahun yang basuh.

Bukannya bersih seperti cucian di car wash tetapi ok lah (berbali dengan upah RM1). Saya sebenarnya tak ajar anak-anak rasuah, tetapi melihnya dari segi positif betapa besar nilai duit di mata mereka. Padahal dengan RM1 apalah sangat yang boleh dibeli, even air yang dijual di pasar malam pun berharga RM1.20

Mereka memang tidak tahu nilai sesuatu wang itu tetapi kesanggupan untuk bekerja dan mendapat upah di situ. Maknanya bila tidak bekerja tidak ada upah. Mungkin lama-lama jika disimpan akan mendatangkan hasil yang besar. Mungkin juga Adam boleh membeli psp impiannya, Piqa dengan telefon idamannya dan Aqil merasa untuk mendapatkan mainannnya. 

Elok juga sempena maulidur rasul ini kita mengajar sesuatu yang bagus pada anak-anak. Contohi saja sikap Nabi besar kita Muhammad yang sejak kecil sudah diajar berdikari, apatah lagi baginda anak yatim piatu.


Setakat ini saya tidak besarkan anak dengan mewah dan biasa-biasa saja. Saya cuba penuhi apa yang mereka mahu (mengikut kemampuan). Dalam dunia serba moden dan siber ini, banyak sebenarnya ilmu yang boleh kita cedok dalam mendidik anak-anak.

Petik saja dihujung jari dan segalanya ada di depan mata. Seperti beberapa teman, Intan Jastina yang berkongsi blog tentang keibu bapaan praktikal ( bagus tapi tulisannya agak serius seperti orangnya) atau Mama Itt yang menulis tentang inspirasi mendidik anak cara Islam (entri yang seronok untuk dibaca kerana bahasa yang ala-ala human).

Dan baru-baru ini sedang saya tengah 'date' dengan  En Google, saya terjumpa satu portal yang cukup baik untuk dikongsi ilmumya. Portal yang boleh dilayari oleh sesiapa sahaja ini dengan carian http://ummahbaru.com memang cukup berinformasi.

UMMAHbaru adalah satu protal online yang menghimpunkan informasi, tips dan sebagainya berkait gaya hid up syumul dan penuh wasadtiah. Dalam ciri keterbukaannya UMMAHbaru amat menitikberatkan gaya hidup yang holistik.

 Anda boleh tahu apa yang trending, ingin tahu persoalan tentang manasik atau pun yang gemar mencuba resipi baru, boleh tekan butang gastrorasa. Selain itu juga turut dimuatkan ruangan lain seperti rapi, chillax, produk dan juga adihijab. 

Ini yang saya katakan informasi di hujung baru. Tak payah keluar ke kedai ataupun bersesak untuk membayar kerana hanya di rumah (sambil berbaring-baring) anda boleh dapat info yang diingini.


 Kata orang tak kenal maka tak cinta, sudah cuba baru tahu keistimewaan portal ini. Maklumlah dewasa ini ramai yang sangat gemar melayari blog atau portal berbentuk hiburan (yang tidak kita ketahui kesahihannya, hanya sekadar mainan gosip), jadi tidak salah melayari portal UMMAHbaru ini sebagai satu dari santapan rohani. 

Boleh dilayari bila-bila dan di mana sahaja. Maklumlah saya kira rata-rata daripada kita sudah mempunyai table atau smart phone. Tidak kira apa jenama janji dapat layari internet. Atau jika mahu yang percuma wifi,  lepak sahaja di restoran makanan segera ataupun kedai kopi mahal.

Dan saya percaya portal UMMAHbaru ini mampu mendidik anda sekeluarga menjadi ummah baru yang sentiasa berfikiran matang, bijak dan menjadi ummah yang baik di sisi Pencipta-Nya. Selamat melayari portal UMMAHbaru  di http://ummahbaru.com ini dan rasai sendiri keasyikan dunia pembacaan tanpa sempadan.

Hot Mama Reen
00:20 am

 


No comments:

Post a Comment