Thursday, January 2, 2014

HOT MAMA @ 2014

3/1/2014
01:17 am

Salam,

Tatkala jari ini menekan papan kekunci (di Note 3), sebelah saya adalah Aiman yang nyenyak tidur.

Sesekali dia merengek, mungkin kerana hidungnya mula tersumbat. Dua lagi abangnya sudah lama lenanya. Yang seorang penat bersekolah dan seorang lagi turut penat meneman mama ke sekolah.

Apabila musim sekolah sudah kembali bermakna rutin harian sebagai mama juga kembali sibuk. Maybe tahun ini kesibukan jadi berganda kerana kakak Piqa akan hadapi UPSR.
Saya sudah merangka-rangka kelas tuisyen untuknya. Pelbagai janji juga ditabur (antaranya beli telefon) jika lulus cemerlang.

Manakala Adam pula tampak excited kembali ke sekolah. Katanya best dan sebelum itu sibuk minta katil, nak tidur sendiri. Tetapi alih-alih dengan mama juga dia selit tempat.

Sebagai ibu saya perlu bijak merancang masa. Itu saya kira yang paling penting. Mana mahu berkejar balik dari kerja untuk masak, hantar budak ngaji dan juga tuisyen. Bukan itu sahaja, kerja sekolah juga mahu ditengok dan saya mahu anak-anak dapat result cemerlang.

Benar saya sedikit 'jeles' melihat post teman-teman di FB akhir tahun lalu. Masing-masing berkongsi kegembiraan dengan kecemerlangan anak-anak.

Walau bagaimanapun saya bersyukur kerana baik Piqa atau Adam masih mampu meneruskan persekolahan. Cuma terselit rasa gembira bila Adam beritahu dia tukar kelas yang lebih baik..itu sahaja cukup bermakna walau tidak naik ke pentas.

Sempat bercuti ke Penang bersama sepupu, Abg Ngah @ Cikuan.

Saya bersedia pikul tugas untuk memastikan mereka berjaya. Saya kira tahun ini fokus lebih pada anak-anak (bukan tambah anak ye)...dan biarlah saya berkorban sedikit kepentingan diri.

Rasanya bukan saya saja akan berazam begitu, tetapi juga semua mommy di luar sana.
Ini antara cabaran getir dalam tahun 2014. Dengan kos sara hidup yang makin tinggi, anak-anak perlu diajar demand. Saya dan En. Abah sering pesan jika nak naik keta mewah, tinggal rumah besar, gaji lumayan,  makan mewah kena belajar rajin-rajin. Kalau tak jadi orang 'biasa-biasa' yang kerjanya juga 'biasa-biasa'.

Semoga anak-anak ini mengerti liku-liku hidup yang makin mencabar dan akan terus menceriakan kehidupan kami sekeluarga.

Hot Mama Reen
01:39 am

No comments:

Post a Comment