Thursday, December 26, 2013

Mood sudah mari....TERUJA BERGELAR MAK PENGANTIN...

26/12/2013
6:21 pm

Dalam kesibukan menunggu PDF majalah, saya sempat menitip kata di lensa blog ini. Memang saya akui, lately ini, saya cukup sibuk.

Bukan kerana disebabkan urusan anak-anak kerana sekarang musim cuti sekolah (mood honeymoon lagi), tetapi kekangan lain.

Nak tahu apa, sebenarnya secara rasmi sebaik saya masuk semula alam pekerjaan setelah hampir 2 minggu bercuti, saya telah ditukarkan untuk menghandle majalah baru...agak-agak majalah apa?

Pada mulanya saya disuruh untuk mengemudi sebuah majalah hebat iaitu majalah fesyen bagi wanita Muslimah. Namun setelah fikir masak-masak, belum cukup pengalaman untuk duduk di kerusi itu.

Saya lebih senang untuk membuat sesuatu yang dekat dengan hati saya. Kali ini fokus saya menjadi lebih kecil. Tatkala disuruh mengemudi majalah sebelum itu, Sifu @ Mentor kami, Kak Yati ada pesan, 'ko beruntung kerana fokus lebih kecil. Dulu ko buat majalah skala besar dan rencam, tetapi kali ini fokus lebih kecil'.

Saya akui kata-katanya dan kini teruja menerajui majalah rujukan buat bakal mempelai no 1 di Malaysia.  Apa lagi jika bukan Pesona Pengantin. Sebenarnya 13 tahun sudah PP menjenguk pasaran dan sama usia saya bekerja di Karangkraf.

Ketepikan soal status saya (ibu kepada empat cahayamata) dan apa yang penting pengisian yang akan ditampilkan. Majalah PP ini lebih tebal dari majalah yang saya handle sebelum ini. Malah pengisiannya juga lebih kepada soal persiapan bakal mempelai. Mana diorang nak cari katering, lubuk baju cantik, mekap meletop, lokasi foto,  gubahan hantaran, singgah sana yang terkini termasuk info rumahtangga dan paling utama info seks. Semuanya all in one dan tak payah cari rujukan di majalah lain.

Saya mula letakkan diri saya dalam majalah ini, dan sehingga entri ini ditulis, hampir setiap hari saya balik malam.

Malah hujung minggu terpaksa datang untuk menyiapkan naskhah indah ini buat bakal mempelai di luar sana. Saya korbankan segala-galanya untuk PP (untuk edisi ini) hingga anak-anak merungut 'mama ni kenapa asyik balik lambat' dan sidemok Aqil pula, 'mama..ni dah pagi balik yer'. Saya hanya senyum dan waktu bersama mereka memang agak terhad.

Mujur bb Aiman sudah tidak perlu menunggu 'milk' dari saya kerana sudah boleh minum botol. Dulu ketika di SDK, saya memang balik on time (kul 6 sudah pergi ke kereta)..kalau lambat pun 15 minit or setengah jam.

Namun kini segalanya sudah berubah. Walaupun balik lambat, saya sedaya upaya akan cuba masak untuk anak-anak dan En Abah (sesuatu yang simple). Saya perlu reda kerana ini adalah pilihan saya. Pendek kata tidak perlu merungut tetapi cuba cari jalan penyelesaiannya.

Buat masa ini saya masih selamat jika balik lewat kerana budak-budak sedang bercuti. Hope saya tidak alaminya untuk tahun depan.

Jauh di sudut hati, saya seronok untuk mengemudi majalah ini. Terus terimbau saat saya diijab kabulkan 12 tahun lalu. Terbayang saat membuat persiapan dan Semua House Jalan TAR menjadi destinasi pilihan wajib untuk mencari barang perkahwinan.

Banyak lagi untuk saya ceritakan di sini, dalam entri akan datang. Yang pasti, momen itu (1492001) cukup indah untuk dikenang biarpun sudah lama berlalu.

Paling seronok kerana waktu itu masih ada arwah mak yang sama-sama bergembira di hari bahagia saya.

Semoga saya diberi kekuatan untuk terus kembali menulis di blog ini kerana curahan ide baru yang seakan mahu melimpah keluar dari kepala.

Tunggu...semuanya akan berkaitan dengan bakal persiapan menuju gerbang bahagia buat sang mempelai@pengantin@orangbaru@kerja kahwin.

Hot Mama Reen
6:50 pm


My kids yang sibuk bertanya 'nape mama asyik balik lambat je'...biar sibuk tetap selit-selit masa beli baju sekolah.

No comments:

Post a Comment