Tuesday, September 24, 2013

SPAGETI HOT MAMA

Morning uolsss...(dh x morning sangat pun...14:46 pm)

Sebenarnya malam tadi nak le nukil something...tapi lepas masak spageti (kesukaan anak-anak), then lipat kain yang berbakul-bakul terus lena sambil 'ngempeng' bb Aiman. Rasa ralat tidak menukilkan sesuatu dalam blog. Umpama tak pakai celak di mata, rasa tak complete rutin harian. Bila nak bangun balik, kelopak mata dah sukar untuk dibuka dan akhirnya terus lena diulit mimpi. Cuma malam tadi bb Aiman macam meragam mungkin kerana tidak selesa hidungnya disumbat lelehen hijau.

So pagi ni, terus ngadap phone dan jejari mula menulis. Sebenarnya petang semalam dalam perjalanan balik rumah, banyak ide dalam kepala dan berkira-kira mahu mencoret. Namun apa yang dirancang tak semuanya menjadi. Tuntutan sebagai ibu (hot mama le katakan) perlu diutamakan. Maklum bila sampai je rumah semua berebut nak mama dia, Mama adik nak ni (Aqil masih bahasakan diri dia adik), Mama, esok Adam nak gi rumah hantu, Mama kakak nak aiskrim dan macam-macam mama lagilah....

Tapi dalam letih tu sempat lagi masak Spageti. Cuma frust kali ni bukan spageti San Remo, tapi jenama lain yang mi dia lepas masak kecil sedikit. Saya mula belajar masak spageti ni masa duduk bujang di Setiawangsa. Ada seorang teman yang memang pakar memasak spageti dan saya mula belajar daripadanya.

Pada mulanya spageti saya masak tak berapa sedap (itu saya akui). Malah saya pernah bawak ke hospital (ketika bapak menjaga arwah mak yang sakit di HKL) untuk diberi pada bapak. Tetapi bapak suruh saya bawa balik kerana katanya mi masam. Saya cuba mencari resipi yang sedap untuk spageti ini dan akhirnya barulah saya ketemu resipi yang oh yummy sangat rasanya. Resipi ini saya belajar dari kak Mazlon (kawan kak Ruzian Mat Jan) ketika mengikut kak Yan beraya di rumahnya beberapa tahun lalu.

Setelah dicuba, resipi ini memang kena dengan tekak saya dan anak-anak terutamanya yang sulung, Syafiqa. Suka sangat jika saya memasaknya dan semalam suruh saya belajar buat spageti putih (mungkin maksudnya carbonara)...ehmmm..tengoklah mungkin saya kena cari resipi yang betul-betul sedap kerana jika tidak, malas untuk mencubanya. Bukan apa nanti jika tidak dimakan hanya akan menjadi juadah 'tong sampah'.

Jom, share resipi spageti Hot Mama yang memang sangat best dan yummy..let's do it:

SPAGETI HOT MAMA

Bahan-bahan
1 bungkus pageti San Remo - direbus dengan sedikit minyak zaiton/butter hingga benar-benar lembut
1 biji bawang Holland     }
3 biji bawang putih          }dipotong dadu (awas pakai kaca mata untuk elak mata berair
1 bungkus daging cencang segar/ daging kisar Ramly
3 batang sosej - dipotong serong
1 tin sos spageti P
rego
3-4 sudu sos lada hitam Puteri
Sedikit daun kari
Sedikit sayuran campur atau cendawang butang -
Sedikit keju kisar
Butter
Minyak zaiton

Cara-cara membuat:
1. Panaskan kuali dan masukkan butter dan minyak zaitun - lagi banyak minyak zaiton lagi sedap
2. Masukkan bawang yang dipotong dadu, daun kari dan biar hingga naik bau.
3. Masukkan daging kisar dan biarkan sebati.
4. Masukkan sos percik dan gaul sebati. Kemudian barulah masukkan sos spageti prego dan kacau sebati.
5. Masukkan pula sayur campur atau cendawan butang. Biarkan hingga naik minyak dan bolehlah diangkat.
6. Hidangkan dengan spageti dan juga taburan  keju di atasnya. Siapp untuk dihidangkan seisi keluarga.

senang kan resipi Hot Mama ni...sebenarnya rahsia sedap spageti ini terletak pada sos lada hitam tu. Kombinasi sos lada hitam dan sos prego menjadikan rasanya sedikit rasa Melayu. Hehe..ibu-ibu di luar sana cubalah resipi ini. Saya gerenti anda akan menjadikan ia resipi tetap setiap bulan.


ni bukan gambr spageti Hot Mama, tapi lebih kurang begini resipinya...he3

No comments:

Post a Comment