Saturday, September 21, 2013

September...bulan cinta


Coretan: Mama Reen

Salam...

Tatkala sedang menikmati kenikmatan cuti hujung minggu di minggu ketiga bulan September ini, saya teringin mencoret sesuatu mengenai bulan ini. Saya anggap September bulan yang sangat istimewa. Bulan ke sembilan daripada 12 bulan dalam setahun ini memberi seribu makna dan cukup beerti pada saya.

Kenapa agaknya saya kata begitu? Adakah kerana tinggal beberapa bulan lagi mahu melangkah ke tahun baru? Sebenarnya bagi saya, bulan ini dianggap sebagai bulan cinta. Ya saya perhatikan September seperti satu trend untuk pasangan mengakhiri cinta indah mereka dengan sebuah ikatan perkahwina. Lihat sahaja beberapa artis terkenal seperti Black, Faoziah Gous ( sekadar menyebut beberapa nama) yang memilih untuk berkahwin di bulan ini.

Mungkin juga masa sesuai untuk membuat majlis kenduri kerana faktor masa dan kesesuaian. Misalnya kita baru sahaja menyambut ramadhan dan syawal dan juga faktor cuaca yang sejuk dan nyaman. Ehemm..sesuai untuk aktiviti bulan madu.  Seperti seorang teman munira maria yang jug memilih September sebagai tarikh bersejarah menamatkan zaman gadisnya dan memilih pukhet sebagai destinasi bulan madu.

Saya sendiri juga memilih September untuk mengakhiri zaman bujang 12 tahun lalu. Saya senang melakukan semua persiapan untuk majlis kahwin yang diadakan di kampung,Tementi, Pahang. Teringat saat berulang-alik dari setiawangsa dan semua house untuk membuat hantaran, cenderahati tetamu dan lain-lain. Dalam pada sibuk membuat persiapan ketika itu , dunia dikejutkan dengan serangan WTC Pada 11 September dan tarikh saya bernikah pula pada 14 September 2011. Namun alhamdulillah majlis berjalan lancar dengan dihadiri ramai teman-teman. Ini untungnya berkahwin awal berbanding teman-teman lain kerana mereka akan datang memeriahkan majlis ini.

Saya kira bukan saya sahaja yang memilih September sebagai bulan cinta, tetapi beberapa teman seperti Rosmah Idayu, Hasnita dan beberapa teman lain. Bulan inilah kami meraikan ulang tahun perkahwinan bersama keluarga. Tahun ini saya raikannya biasa2 saja dan tidak kisah mengenainya. Apa yang penting saya dan suami mengingati tarikh keramat ini dan masih bahagia melayari cinta kami dengan 4 cahayamata.

Semoga saya dan suami akan dapat meraikan September bulan cinta kami tahun depan dengan cara berbeza...mungkin bukan 4, tetapi 5...insya-Allah. Sama juga teman-teman lain yang turut menjadikan September bulan cinta mereka agar terus semarakkan September menjadi lebih hangat & membara...

Salam September..2013




2 comments:

  1. Lagi cantik kalau coretan kenangan indah itu diselitkan bersama gambar ketika menjadi pengantin dulu :D

    ReplyDelete
  2. Che naros...try upload by ipad or laptop..tp x dpt lar...how?

    ReplyDelete