Wednesday, September 25, 2013

RAHSIA BEG HITAM

9.58 am

Salam...

Setelah hampir setahun 2 bulan membawa beg hitam yang pernah dikata beg pum jantung, beg mekap dan macam2 nama, hari ini saya dah tak bawa. Bukan sebab berat ataupun macam x bergaya bila bawanya (memang pun)..tapi kata orang 'time's up'...


bb Aiman masa ikut mama ke opis (balik raya hari tu)..masa ni tak de org nak jaga
Sebenarnya beg hitam itu menyimpan seribu macam kenangan. Beg hitam itu juga yang menyedut bekalan untuk diminum oleh bb Aiman. Sekarang Aiman dah hampir berusia setahun 3 bulan (lahir 12/8/12. Sejak hari pertama bekerja kembali setelah lahirkan Aiman setahun yang lalu, saya mula membawa beg itu. Walaupun pada mulanya macam tak percaya boleh BF Aiman..tetapi lama kelamaan kepercayaan diri sendiri membuatkan saya yakin.
Ramai yang macam x percaya (pada usia lewat begini) mampu untuk BF Aiman. Namun galakan ibu2 BF seperti Intan jastina, Alia, Wani dan teman-teman lain yang turut beri galakan untuk terus cuba BF aiman sehingga yang mampu. Diam tak diam hampir setahun dan sungguh saya kagum dengan pencapaian saya mampu BF Aiman hingga saat ini.

Terlalu banyak cerita di sebalik beg hitam ini. Bayangkan kita perlu sedutnya mengikut waktu yang ditetapkan. Walau sesibuk mana keperluan itu perlu diutamakan. Malah kita juga perlu minum air yang banyak dan makan yang banyak juga untuk memastikan belakan sentiasa ada. Peringkat awal menyedut, dapat juga tiga empat botol sehari, tetapi lama kelamaan satu botol dan setengah botol sahaja.

Disebabkan beg hitam itu jugalah pergerakan untuk ke tempat lain agak terhad. Sentiasa teringat belum sedut dan jika x sedut, bekalan untuk Aiman takkan ada hari itu. Ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Jadi nak tak nak kena juga sedut x kisah pukul berapa dan dimana. kalau nak tahu saya juga pernah sedut dalam kereta masa dalam perjalanan pergi jmenziarah ayah Rosiati Elias di Kuantan. Pernah juga singgah dimana-mana surau pusat beli belah untuk menunaikan tanggungjawab buat Aiman.

Kalau tak sedut rasa macam ada sesuatu yang tak lengkap. Sebab sudah biasa lakukan pada masanya. Mujur Aiman jenis tak banyak minum so belakan so so jelah. Yang parahnya dia tak nak minum susu tepung. Maybe dia rasa tak sedap, maklum mama dia ni jenis banyak makan. Macam-macam nafsu makannya. Burger le, soto la, asam pedas, tomyam jemari, ikan bawal goreng, sup Anggerik Mall, nasi bawah kolong le dan macam-macam jenis makanan yang terasa nak makan. Pernah cuba beri Aiman susu kambing, susu soya dan pelbagai lagi jenis brand, Aiman tetap tak mahu minum. Disebabkan tak berapa kuat minum, badan Aiman kecil sahaja. Tak sampai 10 kg. Walau bagaimanapun menurut teman2 susuan, ok berat begitu disebabkan susu badan.
Dan hari ini dan seterusnya, Aiman perlu belajar minum susu tepung. Saya akan cuba memberinya susu terbaik (bukan mama yang beli, abah yang kena beli). Dia ni anak abah sebab sejak hari pertama kelahiran hingga kini, abah ada depan mata melihatnya.

Dan saya juga kena biasakan diri untuk tidak mengepam. Cukuplah dan saya harus beri peluang pada 'nafas kecil' yang berada dalam 'my tummy' ni. Untuk yang itu, saya akan fikirkan untuk memberinya BF atau tidak kerana faktor usia yang akan menjangkau ke 40-an dua tahun lagi. Semoga Tuhan memberi kekuatan untuk saya menempuh perjalanan selama '9 month' ini dengan selamatnya.

Time raya rumah Fasya Fazida...bawak anak-anak jer

Amin...

Hot Mama
10:48 am


Aiman beraya rumah Emma, ME Laman Impiana
Hepi besday Aiman 12/8..celebrate kt KG time raya hari tuh..

No comments:

Post a Comment