Monday, September 23, 2013

Aku Yang Dulu Bukan Yang Sekarang...


SALAM...

Melihat jam sudah pukul 23.59...saya baru sahaja lepaskan lelah menguruskan kerja2 rumah. Dari pukul 19.20 sampai rumah, tangan tak henti buat kerja. Terus potong daging dan bukak tin sardin untuk hidangan malam. Walau daging masak kicap agak liat, tapi anak-anak terutama Aqil terus kata sedap.

Daripada memasak terus pula menidurkan baby Aiman. Biasala dia nak 'ngempeng' sebelum lena. Bukan dia je yang lena, tapi saya juga. Terasa penat hilang sekejap, tapi cepat2 tersedar abapila fikir kain belum disidai (dibasuh oleh suami), cepat-cepat bingkas bangun menyidai baju ditemani Aqil. Walaupun tak pandai budak gemok (panggilan untuknya) cuba untuk tolong sidai sehelai dua baju
Habis sidai bergegas menseterika baju sekolah anak2, baju suami dan baju saya. Setelah selesai semua barulah saya mampu melabuhkan badan di tilam yang dikongsi bersama 3 anak bujang (Adam, Aqil & Aiman). Sedang orang lain enak duilit mimpi, mata terkebil-kebil. Biasalah bila waktu bertukar ke pukul 00:00 memang sukar untuk lelapkan mata.

Jadi apa lagi melayan blog yang sudah semakin seronok untuk mencoretnya. Tak kisah ada orang baca atau tidak, yang penting kepuasan dapat menulis.

Hari ini office kecoh dengan kedatangan penyanyi kecil Tegar yang popular dengan lagu Aku Yang Dulu Bukan Yang Sekarang. Budaknya kecil sahaja tetapi punya bakat luar biasa. Bulan sahaja pandai menyanyi tetapi juga bijak mengelabui mata kami dengan permainan silap mata.

Siapa sangka dulu dia hanya pengamen ( peminta sedekah) tetapi kini khabarnya sudah jutawan. Malah mampu menolong keluargamya dengan membeli apartment mewah di negara kelahirannya, Indonesia.

Saya kira semua orang berpeluang untuk hidup bahagia. Cuma terpulang pada setiap takdir yang Tuhan tentukan. Cuma pabila sudah berada di puncak, jangan lupa pandang yang di bawah. Kerana semuanya bermula dari akar umbi. Bersyukur dengan apa yang ada, tapi selagi bernama manusia kita tidak pernah rasa cukup.


Inilah My Aqil yang setia teman sidai baju...(kredit harijadi farhan-Miza)
Seperti saya, kalau aku kaya (bak lagu awie rafael & altimet) macam-macam dalam kotak fikiran. Berangan nak pakai beg tangan berjenama mewah, sepatu mahal ataupun aksesori hebat (PANDORA). Namun itu semua anganan yang seronok untuk dijadikan mainan dalam fikiran sebelum mata lelap. Mungkin impian akan tercapai dan diakhirnya saya akan tersenyum selebarnya.
*Mata dah nak lelap....so berhenti sini dulu....mahu berehat untuk tengah malam ini sebelum rutin harian kembali sibuk esok dan esok dan seterusnya....


Hot Mama
00:24

2 comments:

  1. Kelasss hot mama. Terbayang kepenatannya sbb kita sama je cuma bezanya anak aku dua. So kepenatan ko lg berganda2 tp In shaa Allah lbh byk ganjarannya di sana nnti :)

    ReplyDelete
  2. Salam Rin. Sekadar berkongsi ilmu. Pengamen tu maknanya Pemuzik Jalanan bukan Peminta Sedekah :D

    ReplyDelete