Monday, January 11, 2016

THORWBACK MINGGU LALU & USTAZAH 'INSTANT'

1/4/2016
9:28 pm

p/s: entri seminggu yang lalu, jadi apabila baca bayangkan diri korang ibu-ibu dalam mode minggu pertama persekolahan.

Salam,
Welcome to 2016..
Ya hari ini masuk hari keempat di tahun baru. Apa ye excitednya bila tahun baru ni? Rasanya pastilah azam dan keterujaan kaum ibu, mummy, mom, emak, ummi, atau mama menghantar anak ke sekolah buat kali pertama. Maklum hampir sebulan buat persiapan membeli barangan mereka dan inilah detik dinantikan kaum ibu (bajet persiapan anak-anak memang agak mahal, dek kerana kenaikan harga barang & GST. Tidak dapat bayangkan yang punya anak ramai, mungkin hanya membeli yang perlu sahaja). Macam juga dengan sambutan hari raya lagaknya. Super excited & saya percaya pasti ada yang tak tidur malam sebelum itu.

Saya juga tidak terkecuali. Tetapi tahap excitednya sooo sooo sahaja. Iyelah sorang tahun 2, sorang lagi tahun 4 dan sorang lagi tingkatan 2. Cuma yang tahun 2, my Aqil yang perlukan penjagaan lebih (dengan kata lain kena teman ke sekolah). Katanya "Aqil takut la nak pergi sekolah esok sebab tak tahu kelas"...ye saya faham biarpun badanya agak demukkkk tapi dalam hati ada taman..

Pagi itu macam biasa saya alarm jam 6.15 am tetapi rupanya salah bajet time. Sedang Adam bersiap-siap terdengar bunyi horn dari Cik Mala si empunya van. Ayooo sian pulak pada my Adam terkial-kial memakai stoking. So esoknya saya mesti alarm lebih awal maklum nak kejut Adam agak payah berbanding Aqil. Luckly Adam dan Aqil lain sesi jadi tak berebut bilik air.

Selamat kembali belajar ye Aqil yang demokkkkssss
Seharian menyelesaikan urusan pembayaran (terutama sekolah agama), saya berehat menanti budak-budak balik. Harapnya tiada kejadian apa-apa sebab sebaik hantar Aqil saya terus sahaja balik dan mengandaikan Aqil boleh berdikari.

Aqil...4 dari belakang, sengih duduk beratur di hari pertama perhimpunan. standard la duduk atas lantai simen...
 Apa yang saya boleh kongsi, my Aqil mencipta ceritanya sendiri pada hari pertama sesi 2016. Balik sahaja, dia terus bercerita bahawa dirinya didenda berdiri atas kerusi gara-gara nakal dalam kelas. Saya tanya Aqil tak malu ke? Dia cakap "tak adalah Aqil tenang je mama". Dapat saya bayangkan dia yang badan besar berdiri di atas kerusi sambil disaksikan mata-mata pelajar lelaki dan perempuan. Nampaknya Aqil sudah makin besar sebab dia tidak rasa malu biarpun mungkin ada yang ketawakan dia.

Itu cerita Aqil, kalau Adam pulak memang banyak kali hilang wallet. Dan kali ini hilang lagi. Tapi saya percaya jodoh dia begitu kuat dengan wallet yang katanya diberi oleh seorang temannya. Balik sekolah agama, alhamdulillah wallet itu dijumpai.yang ni pulak lain kisahnya. Dia tak mahu saya teman even nak peluk atau pegang tangannya. Mungkin  dia malu kot. Pada mulanya saya rasa kecik hati tapi lama kelamaan sudah biasa. Harapnya bila dewasa kelak dia tak malu nak peluk saya.

Syafiqa pula memang dah jadi anak dara. Satu je saya pesan jaga diri elok berikutan kes awal tahun yang saya rasa memang malas nak ulas apa-apa. Rasanya semua ingat kes budak Amirah. Full stop.

Memang rata-rata semua laman sosial hari ini cerita mommy hantar akan ke sekolah, teman anak lunch, hantar ke asrama dan apa sahaja pasal persekolahan. tidak kira sekolah swasta atau gomen. Bagi saya tidak kisah diorang nak sekolah anak kat mana yang penting mampu dan berkemampuan. Sebab ada yang bising di laman sosial mengatakan mereka ini sengaja menunjuk-nunjuk. Komen saya, itu perkara biasa kerana perkongsian di laman sosial hak privasi dan itu juga jadi tanda keluarga kita happy dengan apa dilakukan.

Setahun menambah ilmu di sini selepas cuti panjang untuk tempoh sebulan.
 Di hujung hari keempat 2016 ini saya memang teruja. sehari bergelar housewive memang amat membahagiakan. Selain dapat hantar mereka ke sekolah, memasak makan malam (walaupun menu simple, tomyam pilihan adam, kailan ikan masin pilihan kakak dan ikan ala-ala bakar untuk en Abah). Saya ada panjangkan anganan untuk bergelar full time house pada en Abah, tetapi katanya "ermmm tak payah laaa..nanti dah sehari kata bosan". full stop.

Lagi satu yang buat teruja, dek kerana susah nak cari guru mengaji, saya tekadkan diri mengajar anak-anak. Saya siap cerita pada mereka, "dulu Atuk Saman ajar mama ngaji sampai nangis dan tak ada suara". Semoga saya boleh jadi guru ngaji untuk anak-anak walaupun saya juga tidaklah begitu mahir bab tajwid.

Permulaan yang baik untuk 2016 ini. Tidak salah menjadi insan yang lebih baik dan semoga ia berkekalan hingga hujung tahun. HARAP & DOANNYA....

LOL
Mama reen

No comments:

Post a Comment