Thursday, March 20, 2014

MINGGU KALUT - ANTARA MH370 & AQIL

19/3/2014
2:06 pm

Salam,

Huh..lamanya rasa tidak menjenguk blog. Kalau rumah tak masuk lama sure dah bersarang. Memang ada terfikir untuk buka blog ini, tetapi macam-macam halangan menyebabkan sukar untuk konsentrate menulisnya.

Dan minggu lepas juga macam-macam dugaan serta peristiwa yang dialami. Pertamanya kes kehilangan pesawat MH370 yang mengejutkan ramai pihak. Bayangkan kapal boeng 777 itu membawa 239 termasuk krew dan penumpang hilang tanpa dapat dikesan. Ada antaranya memang saya tidak kenal, tetapi kenalan kepada kawan-kawan di opis.


Terlantar sakit..si gemuk ni...(kaki tetap stail)..
Memang terkesan dengan peristiwa yang sukar untuk diduga dek akal fikiran. Malah saya juga antara penunggu setia depan TV untuk mengetahui perkembangan terkini di Astro Awani (jadi pilihan memandangkan ada siaran langsung). Dan masa itu juga saya rasa macam nak melanggan siaran CNN, BBC, Aljazeera ataupun stesen tv lain dari negara asing (untuk dapatkan xtra berita).


Pada masa sama juga, kami sekeluarga turut diuji Tuhan apabila anak ketiga, Aqil dimasukkan ke hospital. pada mulanya si gemuk ini (panggilan untuknya) hanya demam biasa. Tetapi hampir tiga hari demamnya tidak kebah dan dia mula memuntahkan dirinya.

Tak nak makan..so lalu main ipad sahaja...
Malah dia juga yang selalunya makan tak hengat dunia, tiba-tiba tak lalu nak makan. Seleranya bagai hilang. Sualah apa sahaja makanan, Aqil akan menolaknya. Saya mula risau dan saya dan En Abah terpaksa membawanya ke hospital.

Setelah diperiksa, apa lagi Dr Roliza dari DEMC (dirokemen oleh Intan Jastina), dia suruh check-in. Bermulalah sesi 'kelam kabut' sepanjang Aqil berada di dalam wad.

Oleh kerana En Abah baru bercuti, jadi nak tak nak terpaksa saya korbankan diri untuk bercuti menjaganya di wad. Walaupun dihambat kerja yang mengejar deadline, tetapi saya cuba untuk 'manage' masa itu.

Seawal pagi saya gigih ke pejabat dulu dan kemudian barulah seharian di hospital menjaganya. Saya bersyukur kerana teman-teman sekerja (Team Pesona Pengantin) begitu sporting dan bersedia menolong saya apa yang patut.


Kena buat saluran untuk masuk air..sian Aqil.
Sebelah malam pula, saya pulang ke rumah dan turn En Abah menjaga Aqil. Walaupun Aqil macam tak nak saya pergi, tetapi saya perlu pula memberikan masa untuk Aiman kerana dia masih 'mengempeng' saya. Saya juga perlu sediakan kelengkapan sekolah anak-anak untuk keesokan harinya.

Hampir tiga hari tiga malam rutin saya dan En Abah begitu. Aqil memang sudah mula sihat tetapi dia tak nak makan. Saya bimbang kerana dia memang seorang yang kuat makan. Pantang saya makan apa, dia akan mntak.

Teman-teman opis suruh saya pujuk dengan belikan dia apa yang dia suka makan, tetapi semuanya tak jalan. Nasi ayam KFC, wedges, aiskrim semua Aqil pandang sepi. Seleranya bagai ditutup. Memang minggu itu saya cukup stress, namun saya cuba berlagak senyum dan terus bertabah. Belum lagi berdepan dengan sikapnya yang tidak mahu makan ubat dan mengamuk apabila disuruh.


Masuk 2 botol gara-gara tak nak makan dan minum
Dan saya rasa juga sebagai nurse, perlu berhadapan dengan sikap budak-budak yang sukar atau mengamuk ketika makan ubat. siapalah suka makan ubat, apatah lagi time sakit. saya perhatikan nurse itu bersikap seperti marah atau dalam erti kata lain fedup berhadapan dengan kerenah budak-budak yang agresif sebegini.

Ye mungkin dia penat atau bosan setiap hari menghadapi sebahagian kerenah budak-budak. tetapi itu adalah tanggungjawab dia. dia diberi gaji dan perlu laksanakan sebaik mungkin. Jika malas, baik tak payah kerja, elok duduk rumah goyang kaki sahaja.

Setelah hampir lima hari rawatan, Aqil boleh keluar dan saya menarik nafas lega. Terasa rutin harian saya kembali seperti biasa. Walaupun ketika balik ke rumah, dia masih tak mahu makan dan saya sekali lagi di 'pow' membeli mainan kegemerannya. demi anak saya ikutkan jua dan memang saya beralah.

Dia juga tidak mahu ke sekeolah (ketika artikel ini)..mungkin sebab dah lama tidak ke sekolah. Macam-macam saya taburkan dan alasannya takut muntah, sakit perut dan macam-macam lagi. Memang saya ikut sahaja kehendak si gemuk ini kerana keadaan dirinya yang tidak sihat sepenuhnya. One more thing, bila dia tak sihat memang sedih tengok sebab lembik semacam, tetapi bila energy sudah mari...ermmm suara petir ini sahaja yang kedengaran.

Kecik dunia ni...punya chat dalam group wstup..last2 jumpa kat DEMC, si cantik Dayod, anaknya pun sakit supek denggi. Dayod pesan ambik Habbatus Sauda.
Saya akui bila anak sakit, banyak perkara lain terjejas. Maksud saya perkara yang sudah kita rancang sebelum itu terpaksa di kansel. Apapapun apa yang berlaku ada hikmahnya. Macam saya dan En Abah, kami perlu 'put aside' benda-benda lain dan perlu saling bantu membantu dalam urusan rumahtangga. Maklum bibik tiada dan 'bibik ini (merujuk diri saya) pula kena uruskan orang sakit. Memang minggu lepas mingu yang betul-betul hot ketika itu. Bukan sahaja hot mengenai diskusi ke mana hilangnya MH370, tetapi juga hot berhadapan dengan kerenah Aqil yang sakit....

Hot Mama Reen
5:20

No comments:

Post a Comment